مضرات نوشیدن مشروبات الکلی بر جسم و روان انسان(بلای خانمانسوز جوانان)
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان

تاریخچه تمایل به نوشیدن الکل بسیار زودتر از آنی شکل گرفته که تاکنون حدس زده می‌شد. نتایج تحقیقات پژوهشگران می گوید در عصر حجر حدود ۹ هزار سال پیش ساکنین دهی در چین نوعی نوشیدنی با ۱۰ درصد الکل درست می‌کردند. این نوشیدنی که به انگلیسی به آن مید (Mead) و در آلمانی مت (Met) می‌گویند، عمدتا از عسل و آب درست می‌شود. در آلمانی اصطلاح دیگری هم به کار می‌رود که ترجمه آن “شراب عسل” می‌شود. انسان از ديرباز شاهد جوشش مايعات وبويژه مايعات قنددار بوده بدون اينكه از علت اصلي آن اطلاعاتي داشته باشد . الكل از زمان های قدیم در بسیاری از تمدنها به عنوان نوعی نوشیدنی استفاده می‌شده است. الكلي كه به عنوان مشروب مورد استفاده قرار مي‌گيرد از بسياري از خوراكي‌ها مثل كشمش، خرما و انگور تهيه مي‌شود و نام شيميايي آن اتانول است. در بدن انسان آنزيم‌هايي وجود دارد كه اتانول را تجزيه كرده و پس از متابوليت، مي‌تواند در قسمت‌هاي مختلف بدن تاثير بگذارد از مهم‌ترين قسمتي كه اتانول روي آن تاثير مي‌گذارد، مغز است. با تاثير الكل روي بافت مغز، سيستم عصبي تحت‌الشعاع قرار گرفته و عملكرد آن كند مي‌شود كه همين موضوع علائمي مثل اختلالات خلقي و عدم تعادل را ايجاد مي‌كند. اگر شما با چنين افرادي برخورد داشته‌ايد حتما ديده‌ايد كه تفسير آنها از خود و محيط پيرامونشان تحت تاثير مصرف الكل تفسيري غلط و گاهي غيرقابل درك است. از مهم‌ترين علائم چنين افرادي تلوتلو خوردن است كه در نتيجه عدم تعادل به وجود مي‌آيد. الكلی كه برای نوشیدن استفاده می‌شود در اصل همان ماده شیمیایی " اتانول " است .

اتانول از تخمیر قند‌ها ایجاد می‌شود. هر گرم اتانول در حدود 7 كالری دارد .كالری الكل شاید به ظاهر پایین باشد اما این كالری به همراه خود هیچ ماده مفید غذایی مانند ویتامین، مواد معدنی یا پروتئین ندارد .   در قرن دهم ميلادي زكرياي رازي از گندم تخمير شده الكل را به دست آورد و در سال 1897 ميلادي دانشمند ديگري به نام (BEC/HCR) نشان داد كه عامل اصلي تخمير ماده شيميايي مخصوصي است كه در بدن مخمر وجود دارد . بعدها معلوم شد نه تنها فقط در مخمرها و كپك ها ماده شيميايي تجزيه كننده وجود دارد بلكه موجودات زنده بزرگتر مانند حيوانات و نباتات نيز اين ماده را دارند .در ادامه بايد گفت كه جوشش مايعات غذايي عملي است كه در زبان فارسي «جوش و خروش» و در زبان عربي «تخمير» و در زبان فرانسه «فرمانتاسيون» گويند .

جهت توليد الكل دو مرحله اساسي بايد طي شود:
1- تخمير
2- تقطير

تخمير
تخمير يا «فرمانتاسيون» بسته به مسائل اقتصادي ، ظرفيت واحد و محدوديتهاي فني به دو صورت پيوسته (Continuos) و غير پيوسته (batch) انجام مي گيرد .
در كارخانه تقطير خراسان الكل به روش «batch» توليد مي شود . در اين روش ابتدا پيش از شروع كار، تانكها و لوله هاي رابط استريل مي شود. پس از رقيق سازي ملاس چغندر توسط آب و افزودن مواد مغذّي از جمله نيتروژن و فسفر و تنظيم pH توسط اسيدسولفوريك محيط جهت فعال سازي و تكثير مخمر مساعدمي شود كه تا اين مرحله مخمربه صورت هوازي تكثيرمي شود . مخمر تكثير شده (مايع) به تانك ديگري به نام «فرماتور» منتقل مي شود. به آن خوراك ، به ميزان تعيين شده اضافه مي گردد و با قطع هوادهي مرحله تخمير آغاز مي گردد و در تمامي مراحل كنترل هاي لازم بر روي دما ، pH و ديگر فاكتورها توسط مسئولان فني مرتبط صورت مي گيرد.

تقطير
تقطير، پس از تكميل مرحله تخمير شراب الكلي به ستونهاي تخمير جهت تخليص پمپاژ مي شود و بخار الكل طبي و صنعتي حاصل از ستونهاي تقطير درون كندانسورها مايع شده و به مخازن ذخيره به طور مجزا ( طبي و صنعتي) منتقل مي گردد و كليه مراحل توسط متخصصان و با بهره گيري از ابزار دقيق و سيستم رايانه اي كه در اتاق فرمان كارخانه تجهيز گرديده مورد كنترل واقع مي گردد. محققین می گویند الکل به انسانها کمک می‌کرده تا در شرایط سخت آن دوران زندگی راحت‌تری داشته باشند. برای همین هم در دوران نوسنگی تولید ابتدایی نوشیدنی‌های الکلی در مناطق مختلف دنیا رواج یافت.   امروزه حدود صد میلیون آمریکایی، مقدار کمی از کالری مورد نیاز خود را با نوشیدن مشروبات الکلی تأمین میکنند. چون الکل ایجاد کالری میکند، اما نمیتواند ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین نماید علاوه بر اینکه مشروبات الکلی عقل انسان را به مرور زمان رو به کهولت میبرد و به این دلیل یک غذای ضد غذا نامیده میشود. به علاوه با مصرف الکل، مصرف غذاهای کالری زا کاهش یافته، بدن از چندین ماده مغذی خالی شده ونیاز اضافی به سائر مواد مغذی پدید می آید.
الکل خالص، مایعی شفاف است و معمولا درجه خلوص آن 96 تا 97 است، یعنی در 100 حجم آن، 97 حجم الکل و 3 حجم آب و دیگر ناخالصی ها وجود دارد.
الکل اتانول در طبیعت تقریبا در همه جا یافت می شود. در بسیاری از انواع تخمیرها همیشه مقداری از این الکل به وجود می آید و مقدار کمی از آن نیز در آب های طبیعی و معدنی یافت می شود. برای تهیه الکل از شیوه های تخمیر مواد نشاسته ای و قندی، یا از شیوه های سنتز و مصنوعی استفاده می کنند.  

استفاده های الکل در پزشکی:
از نظر داروشناسی، الکل تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی است که جزء آرام بخش ها و سستی زاها طبقه بندی می شود.
در پزشکی مصارف زیادی دارد، از جمله می توان به مواردی چون افزایش خواب، گشاد کردن عروق، منبع انرژی زا، مسکن در دردهای بسیار شدید مانند دردهای سرطانی یا تخفیف گرفتگی های شدید عضلانی را نام برد.
از الکل به صورت بخار در ماسک های اکسیژن برای افرادی که دچار برخی ناراحتی های آسم، ریوی و اختلالات تنفسی هستند، استفاده می شود.
همراه با مرفین در اعمال جراحی باز و نیز در ضدعفونی و پانسمان جراحات مختلف پوست به کار می رود.
ولی به علت سوء استفاده در مصرف آن، مشکلاتی را در جامعه بشری ایجاد می کند.

الکلیسم :
الکلیسم‌ عبارت‌ است‌ از وابستگی‌ فیزیولوژیک‌ (جسمانی‌) و روانی‌ به‌ الکل‌، که‌ موجب‌ بروز بیماری‌های‌ مزمن‌ و بروز مشکل‌ در روابط‌ بین‌ فردی‌ و مشکلات‌ خانوادگی‌ و کاری‌ می‌شود. بعضی از مردم در هنگام بروز استرس، برای کسب آرامش و یا فرار از مشکل، اقدام به مصرف الکل میکنند. وقتی برای مقابله با استرس، الکل مصرف شود، به مرور زمان منجر به زیاده روی در مصرف و اعتیاد میگردد.

اعتیاد به الکل:
اتانول یکی از داروهای اعتیادآور محسوب می شود که به دلیل خواص نشاط آور آن، به عنوان ماده آرام بخش مصرف می شود. افزایش مقدار مصرفی آن به منظور ایجاد اثر مطلوب، ممکن است موجب وابستگی بدنی (اعتیاد) گردد. مصرف کنندگان مزمن الکل یا افراد معتاد به آن ممکن است مقدار مشخصی الکل بنوشند، بدون این که مست شوند، در این صورت احتمال دارد که یک نوع وابستگی جسمی و روانی به الکل در آنان به وجود آمده است که قطع مصرف آن، نشانه های ترک را به صورت تحریک پذیری زیاد، تشنج، دلیریوم ترمنس، حالات بی قراری یا عصبانیت، بی خوابی، بداشتهایی، عرق کردن و استفراغ ظاهر می سازد.
افرادي كه به‌آنها به اصطلاح الكليسم يا معتاد به الكل مي‌گويند، در واقع‌ انرژي مورد نياز بدنشان را از الكل مي‌گيرند، يعني به جاي اين كه از مواد قندي ديگر يا از مواد پروتئيني و چربي استفاده كنند و از اين طريق انرژي مورد نياز بدنشان را تامين كنند، صرفا با استفاده از الكل انرژي بدنشان را تامين مي‌كنند. در نتيجه اغلب آنان از سوءتغذيه رنج مي‌برند.

علایم‌ شایع‌
مراحل‌ اولیه‌
کم‌ بودن‌ تحمل‌ نسبت‌ به‌ بروز اضطراب‌
نیاز به‌ الکل‌ در آغاز روز، یا در زمان‌های‌ استرس
بی‌خوابی‌؛ کابوس
بروز یک‌ حالت‌ ناخوشایند و سردرد صبح‌ روز بعد از مصرف‌ زیاد الکل‌ و نیز بیشتر شدن‌ موارد غیبت‌ و حاضر نشدن‌ سرکار
مشغولیت‌ ذهنی‌ زیاد برای‌ تهیه‌ الکل‌ و پنهان‌ کردن‌ نوشیدنی‌ الکلی‌ از خانواده‌ و دوستان‌
احساس‌ گناه‌ یا آزردگی‌ و تحریک‌پذیری‌ وقتی‌ که‌ دیگران‌ می‌گویند که‌ وی‌ الکل‌ مصرف‌ می‌کند. مراحل‌ پیشرفته‌
از هوش‌ رفتن ای‌ کوتاه‌ مدت‌ به‌ دفعات‌؛ کاهش‌ حافظه‌
بروز یک‌ حالت‌ هذیانی‌ همراه‌ با لرزش‌ (علایم‌ در این‌ حالت‌ عبارتند از لرزش‌، توهمات‌، گیجی‌، عروق‌ ریزش‌، تندشدن‌ ضربان‌ قلب). این‌ حالت‌ اغلب‌ در اثر نرسیدن‌ الکل‌ رخ‌ می‌داد.
بیماری‌ کبدی (پوست یا چشم ها زرد می‌شوند)
اختلال‌ رشته‌های‌ عصبی‌ دست‌ و پا و نیز دستگاه‌ عصبی‌ (کرخت‌ شدن‌ و سوزن‌ سوزن‌ شدن‌ در دست‌ها و پاها، کاهش‌ علاقه‌ و توانایی‌ جنسی‌، گیجی‌، کما)

علل‌
هنوز به‌ طور کامل‌ مشخص‌ نشده‌اند، اما موارد زیر را می‌توان‌ ذکر کرد:

عوامل‌ شخصیتی‌، به‌ خصوص‌ وابسته‌ بودن‌، عصبانیت‌، جنون‌ و سرخوشی‌، افسردگی یا در خود فرورفتن‌
تأثیرات‌ خانوادگی‌، به‌ خصوص‌ الکلی‌ بودن‌ والدین‌ یا طلاق‌ آنها

عوامل‌ ارثی‌
فشار اجتماعی‌ یا فرهنگی‌ برای‌ نوشیدن‌ الکل‌
اختلالات‌ شیمیایی‌ در بدن‌ (شاید)

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
عوامل‌ فرهنگی‌. در برخی‌ از گروه‌های‌ قومی‌ میزان‌ الکلیسم‌ بالا است‌ که‌ ممکن‌ است‌ به‌ دلایل‌ اجتماعی‌ یا زیست‌شناختی‌ باشد.
استفاده‌ از مواد مخدر تفریحی‌
بروز بحران‌ در زندگی‌، مثلاً بی‌کاری‌، نقل‌ مکان‌ مداوم‌، یا از دست‌ دادن‌ دوستان‌ یا خانواده‌
عوامل‌ محیطی‌ مثل‌ در دسترس‌ بودن‌، مناسب‌ بودن‌ قیمت‌، و پذیرش‌ اجتماعی‌ الکل‌ در گروه‌ فرهنگی‌، کاری‌ یا اجتماعی‌ که‌ فرد بدان‌ تعلق‌ دارد.
در كشورهای پیشرفته ، الكل از علل شایع تصادف است چون زمان پاسخ دهی عصبی را كاهش می‌دهد. در عصر حاضر ثابت شده است که مصرف الکل حتی مصرف کم آن به خصوص اگر همراه با دیگر مواد اعتیاد آور باشد به مهارت رانندگی صدمه و آسیب می رساند.   نوشیدنی های الكلی، بسته به نوع آنها و ماده‌ای كه از آن تهیه می‌شود دارای مقادیر متفاوتی از الكل می‌باشند و اسامی‌ متفاوتی هم دارند اما چیزی كه در پزشكی اهمیت دارد مقدار الكل خالص موجود در هر نوع نوشیدنی الكلی است .
به طور مثال هر سیصد گرم آبجو در حدود چهار درصد الكل و 150 كالری دارد.نوشیدن الكل بر روی دستگاه عصبی شما تاثیر می‌گذارد و اندكی اثر مسكن و ضد درد دارد. الكل به دستگاه عصبی انسان آسیب می‌زند. استفاده از این ماده می‌تواند باعث وابستگی شود .

پیشگیری‌
اگر احیاناً الکل مصرف‌ می‌کنید، سعی‌ کنید مصرف‌ آن‌ را قطع‌ کنید. در این‌ حالت‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌ فرد نمونه‌ سالم‌ به‌ دیگران‌ معرفی‌ خواهید کرد. به‌ تدریج‌ محدودیت‌هایی‌ برای‌ مصرف‌ در نظر بگیرید، سعی‌ کنید به‌ تدریج‌ کمتر بنوشید، تا کاملاً آن‌ را قطع‌ کنید.
در صورت‌ الکلی‌ شدن‌ همسر، دوست‌، یا همکار خود، به‌ وی‌ کمک‌ کنید تا مشکل‌ خود را بپذیرد و درخواست‌ کمک‌ کند.

عواقب‌ مورد انتظار
با اجتناب‌ از الکل‌ یا موادمخدر، مست‌ یا معتاد نبودن‌ را تجربه‌ خواهید کرد. این‌ تغییر مثبت‌ در شیوه‌ زندگی‌ چندان‌ آسان‌ به‌ دست‌ نمی‌آید و بازگشت‌ به‌ عادت‌ بد قدیمی‌ به‌ دفعات‌ رخ‌ خواهد داد. اما اگر مصممم‌ باشید، می‌توانید الکل‌ را به‌ کلی‌ ترک‌ کنید.

عوارض‌ احتمالی‌

بیماری‌ مزمن‌ و پیش‌ رونده‌ کبدی
زخم معده همراه‌ با خونریزی‌؛ التهاب‌ معده
التهاب‌ رشته‌های‌ عصبی‌، لرزش‌، حملات‌ صرعی‌ و اختلال‌ مغزی‌، زمین‌ خوردن‌ در خانه‌
التهاب‌ لوزالعمده
التهاب قلب
آسیب‌ ذهنی‌ و جسمانی‌ به‌ جنین‌، در صورتی‌ که‌ مادر به‌ هنگام‌ بارداری‌ الکل‌ بنوشد.
اعضای‌ خانواده‌ افراد الکلی‌ ممکن‌ است‌ دچار مشکلات‌ روانی‌ شوند. این‌ مشکلات‌ احتیاج‌ به‌ درمان‌ دارند.

درمان‌
اصول‌ کلی‌ در بيشتر موارد چنانچه فرد در نتيجه مصرف الكل (اتانول)‌ دچار مسموميت شود، مهم‌ترين اقدامات درماني لازم براي او تحت نظر بودن در مراكز درماني و جبران مايعات از دست رفته و كنترل تهوع و استفراغ و قند خون و در صورت نياز جبران قند خون است.
درمان‌ شامل‌ اقدامات‌ کوتاه‌مدت‌ برای‌ متوقف‌ کردن‌ نوشیدن‌ الکل‌ و کمک‌ بلندمدت‌ برای‌ رفع‌ مشکلاتی‌ است‌ که‌ باعث‌ الکلی‌ شدن‌ فرد شده‌اند.
ممکن‌ است‌ نیاز به‌ سم‌زدایی‌ وجود داشته‌ باشد. سم‌زدایی‌ عبارت‌ است‌ از مراقبت‌ پزشکی‌ در زمانی‌ که‌ فرد نوشیدن‌ الکل‌ را متوقف‌ کرده‌ و نتیجتاً دچار علایم‌ محرومیت‌ از الکل‌ شده‌ است‌، تا به‌ این‌ ترتیب‌ فرد بتواند این‌ مرحله‌ را بدون‌ مشکل‌ پشت‌ سر بگذارد.
گاهی‌ اوقات‌ نیاز به‌ بستری‌ شدن‌ در یک‌ مرکز تخصصی‌ وجود دارد.
به‌ قرار ملاقات‌ خود با پزشک‌ و مشاور پایبند باشید.
به‌ ارزیابی‌ مجدد نحوه‌ زندگی‌، دوستان‌، کار، و خانواده‌ خود بپردازید و در این‌ ارزیابی‌، عواملی‌ که‌ باعث‌ تشویق‌ به‌ نوشیدن‌ الکل‌ می‌شوند را شناسایی‌ و تغییر دهید.

داروها
دی سولفیرام. با مصرف‌ این‌ دارو، فرد به‌ هنگام‌ نوشیدن‌ الکل‌ دچار علایم‌ جسمانی‌ ناخوشایندی‌ می‌شود که‌ وی‌ را از نوشیدن‌ الکل‌ بیزار می‌کند. نالترکسون نیز دارویی‌ است‌ که‌ لذت‌ نوشیدن‌ الکل‌ را کاهش‌ می‌دهد.
داروهایی‌ که‌ برای‌ کنترل‌ علایم‌ محرومیت‌ از الکل‌ مصرف‌ می‌شوند عبارتند از بنزودیازپین‌ها، آرام‌بخش‌ها، داروهای‌ ضد روان‌پریشی‌، و داروهای‌ ضدصرع‌ (در صورت‌ بروز حمله‌ صرعی)

فعالیت‌

هرگز وقتی‌ الکل‌ نوشیده‌اید رانندگی‌ نکنید.

رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ غذایی‌ عادی‌ و متعادل‌ داشته‌ باشید. امکان‌ دارد توصیه‌ شود که‌ مکمل‌های‌ ویتامین‌ مصرف‌ نمایید.  

مضرات ناشی از سوء مصرف الکل:
مصرف نوشابه های الکلی در ابتدا موجب ایجاد نوعی آرامش و سرخوشی زیاد می گردد، ولی پس از مدتی اثرات واقعی آن از جمله ناهماهنگی در حرکات عضلانی (آتاکسی)، اختلال در قضاوت، آسیب اعمال حرکتی و مهارتی، کندی واکنش و فعالیت ذهنی و فکری، تشدید حالت تهاجمی و پرخاشگری، تلوتلو خوردن، درهم و برهم حرف زدن، سوزش قلب، پرحرفی، دوبینی، گیجی، گرگرفتگی، کرختی، بی حسی اعضای بدن و افزایش ادرار آشکار می شود.
مصرف الکل، حتی مصرف کم آن به خصوص اگر همراه با دیگر مواد اعتیادآور باشد، به مهارت رانندگی صدمه و آسیب می رساند.
8 تا 12 ساعت پس از از مصرف زیاد آن، سردرد، تهوع، لرزش و استفراغ ایجاد می شود.
مصرف خیلی زیاد آن ممکن است موجب فلج شدن فعالیت های مغزی و دستگاه تنفسی و در نتیجه مرگ گردد.
به طور کلی این اثرات الکل، چنانچه همراه با مصرف آرام بخش ها و دیگر داروهای تضعیف کننده ی اعصاب باشد، تشدید می گردد. مصرف زیاد آن همراه با داروهای ضد افسردگی از جمله باربیتوریک ها اغلب ممکن است موجب مرگ فرد گردد.
مصرف منظم و مستمر نوشابه های الکلی ممکن است در بلند مدت و به تدریج موجب آسیب کبد، مغز، قلب و دیگر اعضای بدن گردد.
مصرف مداوم نوشابه های الکلی موجب بروز بیماری سیروز کبدی، التهاب لوزالمعده، اختلالات کیسه صفرا، ناراحتی های گوارشی، زخم معده و اثنی عشر، گاستریت و برخی از سرطان ها می شود.
در دستگاه عصبی بیشتر افراد معتاد به الکل، نارسایی های اعمال هوشی، حرکتی و بی ثباتی هیجانی، کاهش ادراک حسی و سرانجام از دست دادن حافظه، فراموشی و تیرگی بینایی دیده می شود.
شایع ترین اختلال سیستم عصبی در الکلیسم (اعتیاد به الکل) مزمن، آسیب قرنیه و اعصاب چشم است.
آسیب مغز و ناراحتی های قلبی از جمله آریتمی و تاکیکاردی از عوارض سوء مصرف الکل است.
الکل در مردان موجب ضعف نیروی جنسی می گردد و قدرت باروری آنان را کاهش می دهد.
مصرف مزمن و زیاد مشروبات الکلی موجب اضطراب، عصبانیت و تندخویی، تحریک پذیری و دلیریوم می گردد. از هم پاشیدگی زندگی خانوادگی، شغلی، اجتماعی و به طور کلی اعمال ضد اجتماعی و زوال ابعاد شخصیتی در نتیجه مصرف مداوم مشروبات الکلی پدیدار می گردد.
مصرف خیلی زیاد الکل ممکن است موجب فلج شدن فعالیتهای مغزی و دستگاه تنفسی و در نتیجه مرگ می گردد. به طور کلی این اثرات چنانچه همراه با مصرف آرام بخشها و دیگر داروهای تضعیف کننده باشد، تشدید می گردد. مصرف زیاد آن همراه با داروهای ضد افسردگی از جمله بار بیتوریک ها اغلب ممکن است، موجب مرگ فرد گردد. مصرف منظم و مستمر حداقل ۴ بار نوشابه های الکلی در روز ممکن است در بلند مدت و به تدریج موجب آسیب کبد، مغز، قلب، و دیگر اعضای بدن گردد.
مصرف مداوم نوشابه های الکلی موجب سایروز کبدی، پانکریت و اختلالات کیسه صفرا، ناراحتی های گوارشی، زخم معده و اثنی عشر، گاستریت و برخی از سرطانها در دستگاه جهاز هاضمه می گردد.
نقشهای دستگاه عصبی از جمله نارسایی های اعمال هوشی، حرکتی و بی ثباتی هیجانی، کاهش ادراک حسی و سرانجام از دست دادن حافظه و فراموشی، تیرگی بینایی در بیشتر افراد معتاد به الکل دیده می شود. شایع ترین اختلال سیستم عصبی در الکلیسم مزمن، آسیب قرنیه و اعصاب چشم است. آسیب به مغز و ضایعات نسوج مغز، ناراحتی های قلبی از جمله آریتمی و تاکیکاردی از عوارض سوء مصرف است. الکل، رگهای کرونری قلب را کاهش می دهد.

 

این ماده در مردان موجب ضعف قوای جنسی می گردد و قدرت باروری آنان را کاهش می دهد. مصرف مزمن و زیاد مشروبات الکلی موجب اضطراب، عصبانیت و تند خویی، تحریک پذیری دلیریوم، ترمنس و دپرسیون سیستم اعصاب مرکزی می گرد. از هم پاشیدگی زندگی خانوادگی، شغل و اجتماعی به طور کلی اعمال ضد اجتماعی و زوال ابعاد شخصیتی در نتیجه ادامه مصرف مشروبات الکلی پدیدار می گردد.
الکل اتانول یکی از داروهای اعتیاد آور محسوب می شود که به عنوان ماده آرام بخش برای خواص نشاط آور آن مصرف می شود. افزایش مقدار مصرفی آن به منظور ایجاد اثر مطلوب، ممکن است موجب ایجاد تحمل و وابستگی فیزیکی گردد. مصرف کنندگان مزمن یا افراد معتاد به آن ممکن است به مقدار ثابت مشروب بنوشند بدون اینکه مست شوند، در این صورت احتمال دارد که یک نوع وابستگی جسمی و روانی در آنان به الکل به وجود آید که قطع مصرف آن، نشانه های ترک را به صورت تحریک پذیری زیاد، تشنج، دلیریوم ترمنس، حالات بی قراری یا عصبانیت، بی خوابی، بد اشتهایی، عرق کردن و استفراغ ظاهر می سازد. از ديگر عوارضي كه مصرف زياد الكل بخصوص در فصل سرما ايجاد مي‌كند، سرمازدگي و يخ‌زدگي است.

چرا كه با مصرف الكل فرد دچار عدم تعادل و كاهش سطح هوشياري مي‌شود و او در چنين شرايطي نمي‌تواند از خودش مراقبت كند و در برابر تغييرات دمايي بسرعت دچار عارضه مي‌شود، بر خلاف فرد عادي كه حتي در صورت بي‌هوشي بعد از طي يك دوره اين علائم برايش بروز مي‌كند و در واقع توانايي بدن فرد بي‌هوش براي حمايت و تامين سلامت به مراتب بيشتر از فرد معتاد به الكل است.
مصرف الكل در فصل سرد سال خيلي بيشتر از ديگر فصول است، زيرا به دليل سرعت بالاي متابوليزه آن در بدن و حتي خيلي سريع‌تر از قند خون، فرد با مصرف آن دچار گر گرفتگي شده و درواقع دماي بدنش بالا مي‌رود و همين باعث بالا رفتن آمار مصرف آن در زمستان مي‌شود.
بيشترين آمار مصرف الكل در دنيا به كشورهاي سردسيري مثل روسيه و مناطق سردسيري سيبري اختصاص دارد.
مصرف الكل در فصل سرد سال عوارضي به مراتب بيشتر از فصل گرم سال دارد. معمولا بيماراني كه به دليل سرمازدگي به اورژانس مراجعه مي‌كنند، اولين حدس، شك به مصرف الكل است، چراكه مهم‌ترين عارضه مصرف اين ماده سرمازدگي است. بنابراين چنانچه بيماري به دليل سرمازدگي به اورژانس آورده شود، اولين حدس درباره علت سرمازدگي در وي، مصرف الكل است.
  
در کشورهای پیشرفته ، الکل از علل شایع تصادف است چون زمان پاسخ دهی عصبی را کاهش می‌دهد.استفاده زیاد از الکل می‌تواند به کبد آسیب بزند و ایجاد هپاتیت الکلی باشد و یا بیماری کبد چرب را ایجاد کند.
یک کبد چرب می‌تواند به سیروز کبدی تبدیل شود و سیروز کبدی مرحله نهایی بیماری کبد است که در آن کبد عملکرد خود را از دست می‌دهد.
الکل ، ریسک ابتلا به سرطانهای مری، گلو، حنجره، دهان و سینه را افزایش می‌دهد. نوشیدن الکل می‌تواند به مخاط روده باریک و معده آسیب بزند و این آسیب می‌تواند توانایی بدن را در جذب مواد غذایی تحت تاثیر قرار دهد.
الکل می‌تواند توانایی جنسی را در انسان تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش دهد . خانمهای باردار نباید الکل بنوشند. نوشیدن الکل در دوران بارداری می‌تواند جنین را به سندرم چنین الکلی مبتلا کند.
استفاده بیش از اندازه الکل علاوه بر اینکه انسان را به کمبود ویتامین ب-۱ ( تیامین ) مبتلا می‌کند، باعث آسیبهای مغزی برگشت ناپذیر هم می‌شود .
در افرادی که از الکل استفاده می‌کنند یکی از مشکلات این است که این افراد سیگاری باشند، استفاده همزمان از سیگار و الکل باعث چند برابر شدن خطر ابتلا به سرطال مری می‌شود.
برخی از منابع پزشکی معتقدند که استفاده مداوم از الکل برای دستگاه قلب و عروق انسان مفید است اما این موضوع کاملا ثابت نشده است و اگر بخواهیم فایده الکل و زیانهای آن را با هم مقایسه کنیم هنوز هم مشخص نیست کدامیک بر دیگری برتری دارد.
توصیه پزشکان این است که اگر با دانستن تمام آسیب‌های ناشی از الکل، شما تصمیم به خوردن الکل گرفته‌اید، در خوردن آن زیاده روی نکنید و خود را با الکل مسموم نکنید .از نظر مقدار، شما نباید بیشتر از یک گیلاس الکل از هر نوع را روزانه مصرف کنید .


الکل به عنوان داروی اعتیاد آور، قدرت ایجاد وابستگی جسمی و روانی را دارد.

 

- چگونه الكل به بدن آسیب می رسانند؟
در اینجا توضیح مختصری از تأثیر الكل و مواد مخدر بر قسمت های مختلف بدن را به همراه توصیه های غذایی برای از بین بردن این اثرات مضر در هر قسمت را برای شما بیان می کنیم :  
*پوست و مو: بدن فاقد مواد مغذی لازم برای سلامت پوست و مو می شود. توصیه ها: مصرف غذاهای مغذی به خصوص غذاهای غنی از ویتامین هایA وC، پروتئین و روی.  
* قلب و گردش خون: دریافت كم پروتئین ، باعث تحلیل و لاغری عضلات می شود. اغلب، التهاب به همراه افزایش ذخایر چربی در بدن و افزایش فشار خون به وجود می آید.
توصیه ها: مصرف رژیم غذایی كم چربی، پروتئین كافی و انجام ورزش منظم و مرتب.  
* كبد: ذخایر ویتامین ها و املاح كاهش می یابد. تورم بیش از حد كبد، از تولید صفرا و عمل فیلتراسیون (تصفیه كبدی) جلوگیری كرده و باعث كاهش اشتها می شود.
توصیه ها: مصرف غذاهای پر كالری و غنی از مواد مغذی، پروتئین غنی و مرغوب ، میانه روی در مصرف چربی، مصرف مكمل های ویتامین و املاح .  
* لوزالمعده: تحریك كبد و تورم حاصل از آن، جریان آنزیم ها را به معده مسدود كرده و منجر به بروز اختلالاتی درهضم و دیابت می شود.
توصیه ها: مصر ف غذاهای مغذی به مقدار كم و متناوب در وعده های غذایی .  
* كلیه ها:التهاب- عفونت های پی در پی – افزایش دفع آب از بدن و در نتیجه افزایش كمبود مواد مغذی. توصیه ها: مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی ، غذاهای حاوی پتاسیم فراوان( سبزیجات برگی شكل و خام، موز، میوه های خشك، سیب زمینی، مركبات و میوه ها) ، كاهش مصرف كافئین.  
* سیستم عصبی مركزی و هیپوتالاموس: الكل و مواد مخدر ، باعث به وجود آمدن اختلال و آشفتگی در سیستم عصبی می شوند. روی حافظه، توانایی یادگیری، فكر كردن و هماهنگی بدن اثرات بدی دارند. الكل سلول های عصبی را كه قادر به تولیدمثل مجدد نیستند، از بین می برد.
با مصرف الكل و مواد مخدر ، مركز كنترل اشتها در هیپوتالاموس، پیام های اشتباهی درباره گرسنگی وتشنگی به بدن می فرستد.
توصیه ها: استراحت، مصرف غذاهای مغذی شامل غذاهای حاوی مقادیر زیاد اسید آمینه های تریپتوفان و تیروزین ، فعالیت بدنی( ورزش)، مصرف مولتی ویتامین و املاح به همراه مكمل های ویتامینی گروهB (B كمپلكس) .  
*غشای موكوسی سلول ها: باعث اختلال در عمل غشاهای مری، معده و مقعد می شود. تغذیه متعادل و مناسب باعث ساخت مجدد این بافت های از بین رفته خواهد بود .
توصیه ها: غذاهای مغذی حاوی ویتامینA( سبزیجات نارنجی رنگ) و ویتامینC فراوان ، كاهش دریافت كافئین.   * معده: تحریك معده، افزایش خطر زخم معده و اختلالات مربوط به معده .
توصیه ها: مصرف وعده های غذایی سبك به مقدار كم و پی در پی ، مصرف میان وعده ها، كاهش مصرف كافئین درطی اختلالات معده .  
* روده ها: كاهش زمان عبور غذا از روده ها، افزایش خطر جذب ناقص مواد غذایی و بروز انواع سرطان.
توصیه ها: افزایش دریافت فیبر، مصرف آب فراوان، ورزش، كاهش مصرف كافئین در طی اختلالات.  
* مقعد: به دلیل هموروئید( خونریزی) در این ناحیه، دفع مواد زاید كاهش می یابد( یبوست ) یا اینكه منجر به بروز اسهال می شود . توصیه ها: مصرف غذاهای حاوی فیبر فراوان، ورزش كردن، نوشیدن آب.  
* مقادیر خونی: مصرف الكل و مواد مخدر روی مقادیر خونی در بسیاری از مواد مغذی اثر دارد. اگر مقدار دریافت كلسترول ( چربی مصرفی) به طور دقیق اندازه گیری نشود، ممكن است سطح كلسترول خون نرمال به نظر آید. توصیه ها: آزمایش خون توصیه نمی شود تا اینكه 6 تا 12 هفته از ترك اعتیاد بگذرد و ما از مقادیر خونی خوانده شده ، مطمئن شویم.   دانشمندان اعلام كردند مصرف الكل باعث افزایش احتمال آلودگی بدن انسان به ویروس اچ.آی.وی میشود. با توجه به اینكه مصرف الكل در بین افراد آلوده به ویروس اچ.آی.وی بالاست، نتیجه این تحقیقات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. براساس یك تحقیق انجام شده، در 41 درصد از بیماران مبتلا به ویروس اچ.آی.وی، در پی مصرف الكل، ضعیف شدن بدن در مقابل ویروس اچ.آی.وی و افزایش حساسیت و احتمال آلوده شدن بدن به این ویروس، مشهود بوده است.
نتایج بدست آمده در این تحقیق در پی آزمایش های انجام شده بر روی میمون هایی است كه به یك ویروس مشابه آلوده شده بودند. در این آزمایش ها معلوم شد كه بالا بودن میزان مصرف الكل در این میمون ها در تقویت این ویروس نقش بسزایی داشته است.
در این آزمایش ها پس از خوراندن میزان مشخصی از الكل در فاصله‌های زمانی منظم به تعدادی از میمون ها و خوراندن محلول قند به تعداد دیگری از میمون ها، این حیوانات به ویروس اس.آی.وی (ویروس مشابه اچ.آی.وی) آلوده شده بودند. تقریباً پس از گذشت یك هفته از آلوده كردن این میمونها به ویروس اس.آی.وی مشخص شد كه رشد این ویروس در میمون هایی كه به آنها الكل خورانده شده بود، در مقایسه با دیگر میمون ها 64 برابر بیشتر بوده است.
پروفسور" گریگوری باگبی" محقق ارشد این تحقیق از دانشگاه ملی لوییزیانا در این باره گفت: به احتمال زیاد این بدین معناست كه در چنین زمان كوتاهی یا سلولهای بیشتری در بدن این میمونها آلوده به اس.آی.وی شده‌اند و یا اینكه سلولهای آلوده شده به تولید بیشتر این ویروس پرداخته‌اند.

وی افزود: در صورتیكه سلولهای بیشتری آلوده شده باشند، این بدان معنا خواهد بود كه الكل در افزایش آلودگی سلولها یا افزایش تعداد سلولهای تضعیف

بیماری کبدی مربوط به مصرف الکل بیشترین اختلال فیزیکی سوءمصرف الکل است. بیماری کبد چرب ناشی از مصرف بیش از اندازه الکل با پیشرفت به سوی سیروز همراه است

شده نقش داشته است.

با این حال دلیل آنكه چگونه الكل باعث افزایش آلودگی بدن به ویروس اچ.آی.وی میشود، همچنان نامعلوم است. با اینحال برخی از محققین بر این باورند كه الكل ممكن است باعث فعال شدن سلولهای محافظ غیرفعال بدن موسوم بهCD4+T كه در دیواره روده قرار دارند، شود. گفته میشود كه این سلولها در برابر آلودگی به ویروس اچ.آی.وی بسیار آسیب‌پذیر و ضعیف هستند.

گریگوری باگبی همچنین با اشاره به خطرات ناشی از مصرف الكل گفت: مداركی وجود دارد كه نشان می‌دهد احتمال سرزدن رفتارهای خطرآفرین مانند آمیزش جنسی بدون استفاده از ابزار پیشگیری در افرادی كه در مصرف الكل زیاده‌روی می‌كنند، بسیار بالاتر از دیگران است.

وی تصریح كرد: بنابراین دلیلی برای این باور وجود دارد كه افرادی كه الكل زیاد مصرف می‌كنند، در معرض خطر آلودگی بیشتری به ویروس اچ.آی.وی در مقایسه با دیگران هستند.

همچنین تحقیقات به عمل آمده توسط این محقق دانشگاه لوییزیانا حاكی از آن است كه حتی مصرف بالای الكل در افرادی كه آلوده به ویروس اچ.آی.وی هستند، آنان را در برابر عوارض این ویروس آسیب‌پذیرتر می‌سازد.
این تحقیقات در مراحل اولیه می باشد، ولی می‌تواند به حل این معما كمك كند كه " چرا برخی افراد پس از تماس با ویروس اچ. آی.وی مبتلا به ایدز شده و برخی دیگر نمی‌شوند؟

human immunodeficiency virus *  BBC

برخلاف سائر مواد مغذی انرزی زا (پروتئین، قند و چربی) الکل فقط به عنوان یک ماده سوختنی توسط سلولهای کبدی بکار میرود. به طور طبیعی کبد چربیها را میسوزاند. وقتی الکل مصرف میشود چربیها نمیسوزند بلکه در کبد ذخره شده و یا وارد خون میگردد. در تتیجه چربی های بالقوه زیان آور در دستگاه گردش خون افزایش می یابد یا احتمال آسیب کبدی وجود دارد. مصرف الکل میتواند موجب بالا رفتن فشار خون، وارد شدن آسیب به عضلات قلب و سیروز و هپاتیت کبدی گردد.

الکل میتواند خطر ابتلا به سرطان دهان، حلق و مری را افزایش داده و باعث آسیب زدن به دیواره معده و روده گردد. آسیب وارده به معده و روده میتواند در نهایت موجب تضعیف جذب قدرت مواد مغذی توسط بدن شود. اگر به دلیل کالری زایی الکل مصرف غذا کاهش یابد، سوء تغذیه نتیجه خواهد شد.
مصرف الکل نوعی سرحالی و نشاط در فرد ایجاد میکند که اشتها و میل به غذا را در فرد کاهش میدهد. با تداوم مصرف الکل سلولها کبد دیگر قادر به استفاده از ویتامین D نیستند در حالی که این ویتامین برای سلامتی استخوانها، دندانها و برای تولید چندین هورمون ضروری میباشد. لذا مصرف لکل بر فرآیندهای داخلی بدن تأثیر سوء میگذارد.
مصرف الکل بر بینایی تآثیر میگذارد. سلولهای چشم به طور طبیعی برای حفظ بینایی نیاز به ویتامین A دارند. با نوشیدن الکل این ویتامین برای تبدیل الکل به انرژی مصرف میشود و در اثر کمبود آن، هنگام شب، دید چشم دچار اختلال شده و تار میگردد. یکی از عوارض تجزیه الکل در بدن تخریب ویتامین B6 میباشد. در نتیجه این تخریب فرد ممکن است دچار کم خونی، خستگی، تمرکز ضعیف، سستی و بیحالی گردد.
الکل یک ماده ادرار آور است و میتواند سبب کم آبی سلولهای بدن شود. با دفع ادرار، همراه با آب، ویتامینها و مواد معدنی از جمله ویتامینهای B، C، منیزیم، کلسیم، روی و پتاسیم از بدن خارج میشوند. با مختل شدن عمل جذب اسید فولیک، به علت مداخله الکل در سوخت و ساز ویتامینها، از دریافت این ویتامین توسط بافتهای بدن جلوگیری میشود. کمبود اید فولیک میتواند موجب کم خونی، سستی و بیحالی و ضعف جسمی و روحی گردد.

  مصرف الکل و سرطان کولون
سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون بیماری است که در آن سلول‌های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کنند. اگر چه این سرطان از جمله معمولترین سرطانهای بشر به حساب می‌آید و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان پذیر است، اما از آنجا که تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است چرا که هیچگونه علامتی ندارد، لذا عملا درمان زودهنگام آن امکان پذیر نیست. 
رژیم غذایی نامناسب و مصرف الکل از جمله عواملی هستند که می توانند احتمال ابتلا به سرطان کولون را افزلیش دهند، و از آنجا که افرادی با سابقه فامیلی سرطان کولورکتال ممکن است بیشتر مستعد بروز اثرات مضر الکل باشند، به همین دلیل دانشمندان زیادی اثر مصرف الکل و سابقه خانوادگی را در بروز سرطان کولون بررسی کرده اند.
در این راستا مقاله ای در ژورنال  American journalدر سال 2012 به چاپ رسیده است. در این مطالعه ارتباط مصرف الکل و سابقه خانوادگی سرطان کولون با خطر بروز سرطان کولون مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی طی پیگیری 26 ساله 87861 زن و پیگیری 20 ساله 47290 مرد، 1801 مورد مبتلا به سرطان کولون مشخص شدند.
مصرف بالای الکل با افزایش خطر سرطان کولون در ارتباط بود. البته تنها در مورد دریافت بالای الکل(مصرف بیش از 30 گرم الکل در روز) و بروز سرطان کولون ارتباط معنی دار وجود داشت. ارتباط بین مصرف الکل و خطر بروز سرطان کولون بر اساس سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان کولورکتال متفاوت بود. خطر بروز سرطان کولون در افرادی با مصرف الکل بیش از 30 گرم در روز و با سابقه فامیلی تقریبا دو برابر افرادی بدون سابقه فامیلی و با همان مقدار مصرف الکل بود و احتمال بروز سرطان کولون در افرادی با مصرف بالای الکل و سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال 8/2 برابر احتمال آن در افراد غیر الکلی با خانواده ای سالم بود.
نکته عملی: سرطان کولون در مراحل ابتدایی  علایمی ندارد و درمان آن عملا امکان پذیر نیست. به همین دلیل دانشمندان زیادی به بررسی عوامل تشدید کننده آن (مانند مصرف الکل) پرداخته اند. که در این مطالعه اخیر به این نتیجه رسیدند که عدم مصرف الکل خصوصا در افرادی با سابقه خانوادگی سرطان کولون، می تواند احتمال بروز سرطان کولون را کاهش دهد. الکل و بارداری:
استفاده از مشروبات الکلی در دوران بارداری موجب ایجاد مشکلات جدی و غیر طبیعی شدن نوزاد می گردد. زنان بارداری که در دوران بارداری زیاد مشروب می نوشند، ممکن است کودکان غیر طبیعی با نقایص ذهنی یا جسمی به دنیا آورند.

در یک بررسی، اثرات الکل بر روی جنین مادران الکلی آزمایش شد و مشخص گردید که نوشیدن زیاد و سپس قطع مصرف الکل در دوران بارداری، اثراتی را بر جنین می گذارد.

در این آزمایش از 322 نوزادی که غیر طبیعی بودند، 32 درصد متعلق به مادران مشروب خوار در حد افراط ، 14 درصد متعلق به مادران مشروب خوار در حد متعادل و 9 درصد متعلق به مادرانی بود که دیگر الکل نمی نوشیدند.

همچنین 20 مورد از 162 نوزادی که پس از تولد دچار سندرم قطع الکل (یک نوع بیماری) بودند، متعلق به مادرانی بودند که در دوران بارداری شان روزانه 300 میلی لیتر یا بیشتر مشروبات الکلی می نوشیده اند.  
تــمـام الـکل هـا دارای ایـن خواص می بـاشنـد
۱- الکل در دمای اتاق یک مایع شفاف میباشد.
۲- چـگالی الکل از آب بیشتر بوده و سریـعتـر ازآب تبخیر میگردد. این ویژگی الکل را تقـطیر پذیرمیکند.
۳- الکل بسهولت در آب حل میشود.
۴- الکل قابل اشتعال میباشد.

روشهای تولید الکل متفاوت میباشد:
۱- از تخمیر حبوبات و میوه ها (مانند آبجو)
۲- از تقطیرحبوبات و میوه ها (مانند ودکا، ویسکی، جین)
۳- از تـغـییر شـیمیایی در سوختـهای فسـیلی هـمچـون گاز، زغال سنگ و نفت ( الکل صنعتی )
۴- از ترکیـب شیـمیـایی مـنوکســید کربن و هیدروژن (مانند متانول و الکل چوب)
الـکـل موجود در مشروبات الکلی از نوع اتیل الکل (اتانول) می بـاشد. مـیـزان اتـانـول در برخی مشروبات الکلی این چنین است:

آبجو: ۴ الی ۶ درصد
شراب: ۷ الی ۱۵ درصد
شامپاین: % ۸ الی ۱۴ درصد
مشروبات الکلی تقطیر شده همچون جین، ودکا، ویسکی:۴۰ الی ۹۵ درصد

نحوه جذب الکل در بدن
پـس مـصرف الـکـل در حـدود ۲۰ درصـد آن از طـریق معـده جذب شده و ۸۰ درصد مابقی در روده کوچک جـذب بـــدن میگردد. سرعت جذب الکل و میزان قدرت مست کنندگی آن به عوامل زیر بستگی دارد:

۱- پر و خالی بودن معده: چون بیشتر الکل مصرفی ازطـریــق روده کوچک جذب بدن میگردد، بنابراین اگر مـعـده شـما از غذا پر باشد، دریچه معده برای هضم غذا بـستـه شـده و عبـور الـکل بـه روده کــوچک کند می گردد و مـدت بیشتری الکل در معده باقی میماند.

۲- وزن بدن: هـر چه فرد وزنش بیشتر باشد، دیرتر تحت تاثیر الکل قرار میگیرد زیرا الکل پس از ورود به جریان خون در آب کل بدن حل شده و در واقع توزیع میگردد. بـنـابـراین افراد سنگین وزن تر به خاطر آب بیشتر در بدنشان، دیرتر تـحت تاثیر الکل واقع میشوند.

۳- چربی بدن: به علت آنکه الکل قادر به حل شدن در چربی نمیباشد، هـر چـه مـیزان چربی بدن بیشتر باشد، فرد بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد. عـکس مـوضـوع نـیز صـدق میکند افراد عضلانی دیرتر تحت تاثیر قرار میگیرند.

۴- جنـســیت: زنـان زودتـر از مـردان تـحـت تـاثـیـر قــرارمی گیـرند حـتـی اگـر وزنشـان بـرابر باشد. علت آن این اسـت کـه میـزان چـربـی بــدن زنان بیشتر از بدن مردان میباشد. همچنین بافت عضلانی در زنان کمـتر از مردان اسـت. زنـان هـمچنین فاقد آنزیم تجزیه کننده الکل بوده(دی هیدروژناز) که به عنـوان سـد محـافظ در معده عمل کرده و نقش تجزیه الکل را بعده دارد. همچنین زنانی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند، بیـشتر تحت تاثیر الکل هستند بـه عـلت آنـکـه قرصـهای ضـد بارداری متابولیسم الکل را کاهش میدهند.

۵- غلضت الکل: هر چه غلظت الکل بیشتر باشد، جـذب آن بیـشتـر و سـریـعتر است.

۶- سرعت نوشیدن، محـیط مـصرف (خانه، میـهمانـی، محل کار)، خـستگی ( چون کبد آنزیم کمتری تولید میکند)، نوع مشروب (مشروبات گازدار جذب الکل را افزایش میدهند) نیز در سرعت جذب الکل و تاثیر آن، موثر میباشند.

۷- اگر الکل همراه با دیگر قرصهای روانگران (اکستازی) مـصرف گـردند قدرت سرکوبگری الکل افزایش یافته و میتواند بسیار خطرناک باشد.

۸- افراد الکلی: افرادی که بطور مستمر الکل مصرف می کنند، نسـبـت به آن مقاومت پیدا کرده و در واقع بدنشان به مصرف الکل سازگاری پیدا می کند. بـنابـراین بـرای ایـجاد حالت مستی به الکل بیشتری نیاز دارند زیرا:

کبدشان در پی سازش، آنزیم تجزیه کننده بیشتری ترشح میکند فعالیت نورونهای دستگاه عصبی و مغزشان افزایش می یابد راه های دفع الکل، اثرات زیانبار کوتاه مدت و بلند مدت…

راه های دفع الکل

الکل از ۴ طریق دفع میگردد:

کـلیـه ۵ درصـد الـکل را از طریق ادرار از بـدن خارج می کند ششـهـا ۵ درصـد الـکـل را از طـریـق بـاز دم خـارج می کنند مقدار بسیاراندکی از طریق تعریق دفع میگردد قسمت اعظم الکل توسط آنـزیمـهای کـبد اکسید شـده و به اسـیـد استـیـک، دی اکسید کربن و آب تبدیل می گردد
بطور متوسط یک انسان معمولی قادر است ۱۵ میلی لیـتـر الـکل را در طـی یـک ساعت دفع کند.

میزان غلظت الکل خون
با اندازه گیری میزان الکل موجود در خون فرد میتوان تعیین کـرد چه میزان فرد تحت تاثیر الکل می باشـد. در زیــر حالات ایجاد شده در فرد بر اساس میزان درصد الکل درون خون بیان گردیده است:
مرحله نشاط آور (%۰٫۱۲-۰٫۰۳): افزایش اعتماد بنفس و شجاعت فرد، فرد پر حرف تر و اجتماعی تر می شـود، دقـتـش کـاهش مـی یـابد، چـهره افـروخته، قضاوتش مختل می گردد، معمولا اولین جمله ای که به ذهنش میـرسـد را بـیان میکند، در حرکات ظریف مانند نوشتن دچار مشکل می شود.

مـرحله برانگیختگی (%۰٫۲۵-۰٫۰۹): خـواب آلـوده، در درک و بـخـاطـــر آوردن موضوعات گذشته دچار مشکل می گردد، واکـنش وی در بـرابـر مـحرکات کاهش می یابد، حرکات بدن ناهماهنگ می شـود، بـیـنایـی مخـتـل مـی شــود. حـس چشایی و شنوایی کاهش می یابد.

مرحله سرگشتگی (%۰٫۳۰-۰٫۱۸): فرد گیج و مـبهوت است، شـایـد نـدانـد کجاست و مشغول چه کاریست، سرگیجه دارد و تلوتلو می خـورد، بـیـش از حد احـساساتی، خشن و یـا مـهربان مـی گـردد، خـواب آلـوده اسـت و درد را دیـرتـر احسـاس میکند، حرکات ناهماهنگ است، قادر به گرفتن شیئ که به سـمتـش پرتاب میگردد نیست.

مرحله بهت (%۰٫۴-۰٫۲۵): قادر به حرکت نیست، به محـرکات واکنش نشان نمی دهد، قادر به نشستن و ایستادن نیست، استفراغ می کند، مـمکن است بیهوش گردد.

مرحله کما (%۰٫۵۰-۰٫۳۵): فرد بیهوش است، احساس شدید سرما،تنفس کم عمق و آهسته میگردد، ضربان قلب کاهش می یابد، امکان مرگ وجود دارد.

مرحله مرگ: میزان ۰٫۵۰ درصد و یا بیشتر الکل در خون سبب مرگ می گردد.
اثرات کوتاه مدت الکل بر بدن

ارتـباطهای بین سلولهای عصبی تداخل کرده و فــعـالـیـت گـذرگاه های مـحـرک عـصبـی را ســرکـوب و گـذرگاه هـای بازدارنده عصبی را افزایش می دهـد. در کـل یک سرکوبگر دستگاه عصبی می باشد. اتساع مردمک چشم، افزایش ضـربان قـلب، بـی خـوابـی، تـهـوع و اسـتفراق، سرگیجه،احـساس بـی قـراری، خستـگی و اضطراب، جـریـان خـون ســطحی افزایش یافته که موجب تعریق بدن میـشود امـا

جریان خون عضلانی را کاهش داده و موجب درد عضلانی میـگردد. اعتـماد بنفس و شجاعت فرد افزایش می یـابـد.

کنترل رفتاری کاهش یافـتـه و مـمـکن اسـت فرد دست به عملی زده و یا حرفی بزند که بعدا پشیمان گردد. فرد اجتماعی تر می شود. تـعادل بدن کاهش می یابد، قوه تشخیص فرد کاهش می یابد، واکنش های کند به محرکات. چـون سبب دفع آب بدن میگردد، ایجاد تشنگی و نیاز به دفع ادرار افزایش مییابد. میگنا دات آی آر.مـیـدان دیـد فرد کاهش یافته و گویی دچار نزدیک بینی می گـردد و تنـها اشـیـاء و افراد نزدیک بخود را دیده و به آنها توجه میکند.

اثرات بلند مدت(افراد الکلی)
از دست دادن حافظه، تغییر شخصیت، اختلال در سیستم عصبی،مشکلات پوسـتـــی، اسهال، سوء تـغـذیـه، مشـکـلات مـالی و خـانـوادگـی، رفتـار خـشونت آمـیــز، اضـطـراب و افسردگی شدید، آسیب به مخاط بینی، آسیب دائمی به کبد و مغز، سرطان سیـنه، حنجره، لب و مری، سقط جنین، ناباروری، بی میلی جنسی، زخم معده، فشـار خــون بالا و سکته قلبی، کم خونی، تورم کبد، اختلال در سیستم ایمنی بدن.

نکته: در صورت مصمومیت فرد به الـکل، نه نـوشیـدن قـهـوه و یـا دوش آب سـرد و دیــگر اعمال کارساز نمی بـاشد. تـنها زمان نیاز است تا الکل بطور کامل از بدنشان دفع گردد. این زمان معمولا ۱۰ ساعت بطول می انجامد. در صورت مصمومیت شدید حتما بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

در پایان به خاطر بسپارید که الکل یک سم میباشد و نه یک نوشیدنی نشاط آور.

آیا  می توانیم الکل مصرف کنیم ؟
یکی از علل عمده مرگ و میر جوانان نوشیدن الکل و رانندگی در حالت مستی است . الکل در عین حال یکی از دلایل مهم بزهکاری ، ارتکاب جرم ، موفق نشدن در مدرسه ، مسایل اجتماعی و عاطفی و خودکشی و استعمال مواد مخدر است .
بر اساس آمار موجود ۷۵ درصد نوجوانانی که الکل می نوشند ، یکبار مواد مخدر را امتحان کرده اند ، و این رقم در میان نوجوانانی که الکل مصرف نکرده اند به ۱۴ درصد کاهش می یابد .
درصد قابل توجه ای از این افراد نوشیدن الکل را از سنین پایین شروع کرده اند . شروع مصرف الکل ۱۰ تا ۲۵ درصد نوجوانها مربوط به دوران ۱۱ تا ۱۳ سالگی آنها می شود ، حتی دانش آموزان کلاس چهارم دبیرستان که مصرف الکل برای دانش آموزان هم سن و سال آنها مساله بزرگی است .

در این جا هم نظیر سیگار کشیدن ، جوانها از نوشیدن الکل و مضارات آن اطلاعات درستی ندارند . از جمله متداول ترین اسطوره های موجود درباره مصرف الکل می توان به موارد زیر اشاره کرد .

نوشیدن الکل بی ضرر است ؟!

الکل یک ماده مخدر شبیه به نیکوتین یا هروئین است . بر خلاف غذا که باید جذب شود الکل مستقیما وارد جریان خون می شود ، از آنجایی که نوجوانان از بالغ ها کوچکتر هستند تاثیر الکل روی مغز و بدن آنها بیشتر است . جمعی که الکل وابسته می شوند و به وجود آن در خونشان احتیاج پیدا می کنند به این گروه الکلی می گویند .
الکل روی بخش های کنترل مغز اثر می گذارد . هماهنگی بدن را مختل می کند ، موانع بازدارنده و کنترل کننده را رفع می کند و احساس کاذب از اعتماد به نفس در اشخاص تولید می کند و اینگونه است که بسیاری از کسانی که الکل نوشیده اند هنگام رانندگی با سرعت زیاد رانندگی می کنند و باعث تصادف می شوند .

الکل مشکلات را بر طرف می سازد ؟

الکل احساسات را تندتر می کند و اشکال این جاست که معلوم نیست کدام یک از احساسات ما آزاد می شوند . هر کس نسبت به مصرف الکل به شکلی واکنشی نشان می دهد . از آن گذشته یک شخص واحد نیز در هر بار مصرف الکل واکنش نشان می دهد . از آن گذشته نوشیدن الکل باعث شدت مشکلات می شود .

الکل انسان را اجتماعی می کند ؟
هر کس در مواقعی احساس خجالت دارد . این امر به ویژه در میهمانی هایی که اشخاص همه را لزوما نمی شناسند بیشتر است . در این شرایط بعضی ها احساس می کنند با خوردن الکل راحت تر می شوند ، اما این راه حل مشکل نیست ، بعد از مصرف چند بار الکل فرد دچار اعتیاد می شود و دیگر بدون مصرف الکل نمی تواند در چنین مجالسی شرکت کند .
از مضرات الکل می توان به سرطان ریه ، سرطان معده ، پوکی استخوان ، سکته مغزی ، تشنج ، سرطان حنجره ، بیماریهای کلیه ، نتوانی جنسی و دهه ها بیماری دیگر نام برد .

الکل و بارداری:
استفاده از مشروبات الکلی در دوران بارداری موجب ایجاد ناراحتی های جدی و غیر طبیعی شدن نوزاد می گردد. زنان بارداری که در دوران بارداری به حد زیاد مشروب می نوشند، ممکن است کودکان غیر طبیعی با نقیصه های ذهنی یا جسمی به دنیا آورند.

در یک آزمایشگاه – که در اثرات الکل بر روی جنین مادران الکلی آزمایش انجام شد- مشخص گردید که: نوشیدن زیاد و سپس قطع مصرف الکل در دوران بارداری، اثراتی را بر جنین می گذارد.

در ۳۲۲ نوزادی که غیر طبیعی بودند، ۳۲ درصد آنان متعلق به مادران مشروب خوار در حد افراط بودند و ۱۴ درصد آنان متعلق به مادران مشروب خوار در حد متعادل و ۹ درصد آنان متعلق به مادرانی که ترک کرده و در حال محرومیت به سر می برند.

۲۰ نفر از ۱۶۲ نوزادی که پس از تولد دچار سندرم قطع الکل بودند، متعلق به مادرانی بودند که در دوران بارداری شان روزانه ۳۰۰ میلی لیتر یا بیشتر مشروبات الکلی می نوشیده اند.   شنیدن نام موادمخدر برای خیلی‌ها چنان حس بدی را به همراه دارد که حتی از پیگیری اخبار آنها هم اکراه دارند. درست به همین دلیل اغلب ما اطلاعات ناقص و گاه اشتباهی را در مورد سوءمصرف مواد و حواشی آنها داریم. با وجود این گاهی حتی این اشتباه محاسباتی در مورد «چیزهای نفرت‌انگیز» به کارشناسان و متخصصان هم سرایت می‌کند...

به گزارش سلامت، کمیته علمی مستقل داروهای بریتانیا (ISCD) هفته گذشته با اعلام نتایج آخرین بررسی‌های خود بار دیگر باورهای رایج در مورد انواع گوناگون موادمخدر را به چالش کشید.

در نتایج این بررسی آمده که حتی محافل دانشگاهی هم سال‌هاست که در مورد میزان آسیب موادمخدر در مقایسه با سیگار و الکل دیدگاه‌های نادرستی را بیان کرده‌اند.

در بررسی‌های کمیته علمی مستقل داروهای بریتانیا، این حقیقت آشکار شده است که با در نظر گرفتن معیارهای جدید، مصرف الکل می‌تواند برای فرد و اطرافیان‌اش حتی از مصرف هرویین و کراک نیز خطرناک‌تر باشد. در ماه‌های اخیر کمیته علمی مستقل داروهای بریتانیا با همکاری مرکز پایش سوءمصرف مواد اتحادیه اروپا (EMCDDA) ضوابط تازه‌ای را به معیارهای سنجش میزان خطر مصرف موادمخدر افزودند و پس از آن به نتایجی دست یافتند که چندان با باورهای رایج همخوانی نداشت.

وضیعیت مصرف الکل در ایران:
دکتر ˈنادره معماریانˈ - کارشناس مسوول برنامه های الکل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی   یکی از مواردی که موجب روی آوردن برخی افراد معدود در کشور به مصرف الکل می شود این است که فکر می کنند مضرات الکل کمتر است. آنچه بیشتر در باره مصرف الکل در کشور حائز اهمیت است درباره وابستگی و اعتیاد نیست چراکه اعتیاد به الکل در کشور ایران خیلی کم است.زیرا در مصرف الکل در کشور ، بسیاری از مسایل فرهنگی و قانونی پشت آن وجود دارد . آمار مصرف کنندگان الکل در ایران را نه با کشورهای غربی بلکه باید با کشورهایی که نزدیک به فرهنگ ما هستند مقایسه کرد. مصرف الکل در کشور در حدی است که نیاز به برنامه های پیشگیری دارد.اکثر مصرف کنندگان الکل در کشور را نوجوانان و جوانان ۱۸ تا ۲۰ سال تشکیل می دهند که برای کنجکاوی یا تجربه مصرف مواد جدید به آن روی می آورند.

آمار جهانی الکل در مردان، بیشتر است . اما اطلاع رسانی های لازم در خصوص مضرات و موانع مصرف الکل باید برای همه جنسیت ها و برای همه گروه های سنی از طریق روش های توانمندسازی روانی و اجتماعی صورت گیرد. ما باید از نظر رفتاری و اعتقادی طوری افراد را توانمند کنیم که خودشان به سوی مصرف الکل نروند. در اجرای برنامه های پیشگیری باید به افراد گوشزد کنیم که الکل را به عنوان ماده ای که اعتیادآور نیست در نظر نگیرند و مصرف آن را از ذهن ها پاک کنیم.

خشونت ها و نزاع ها حتی با یک بار مصرف الکل هم می تواند صورت بگیرد؛ مهم ترین کار ما در بخش پیشگیری و مقابله با مصرف الکل این است که به حدی جوانان را توانمند کنیم که حتی برای کنجکاوی هم سراغ آن نروند. برخی افراد تصور می کنند که مصرف الکل موجب سرخوشی آنی می شود اما سرخوشی ناشی از مصرف الکل، اشتباه است ؛ چون اغلب جوانان الکل را دور هم مصرف می کنند احساس سرخوشی کاذب به آنان دست می دهد.

- جذب الکل و اثرگذاری آن روی گیرنده های مغزی ، حداقل ۳۰ دقیقه طول می کشد.

الکل در حقیقت روی بازدارندگی واکنش و قضاوت های مصرف کنندگان، تاثیر دارد، مصرف کنندگان الکل رفتارهایی می کنند که افراد عادی آنها را انجام نمی دهند.
-رفتار مصرف کنندگان الکل، کنترل نشده است؛ کندشدن واکنش ها به ویژه در حالت رانندگی از دیگر تاثیرات مصرف الکل است.
-برخوردهای اجتماعی مصرف کنندگان الکل نیز ممکن است منجر به نزاع هایی شود که در حالت عادی آنها را انجام نمی دهند.
-مصرف مکرر الکل نیز منجر به بیماری های مختلف جسمی مانند انواع سرطان ، بیماری های کبدی ، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های گوارشی می شود.

- یک مساله مهم در مصرف الکل، احتمال آلوده بودن الکل ها به ˈمتانولˈ یا همان الکل چوب است حتی الکل ها با برندهای معروف می توانند تقلبی و آلوده به متانول باشند.

-الکل های آلوده به متانول ، بسیار سمی هستند بطوریکه اگر مصرف از یک حدی بیشتر شود بلافاصله منجر به کوری یا حتی مرگ خواهد شد.

-احتمال آلودگی الکل به متانول به ویژه در ایران که بسیاری از آنها دست ساز هستند، زیاد است.

-متانول بسیار ارزان است و طعم الکل را نیز تغییر نمی دهد.

-ممکن است به دلایل سودجویانه، برخی فروشندگان اقدام به عرضه الکل های آلوده به الکل طبی یا سفید کنند.  الکل های سفید طبی ، درجه خلوص بالایی دارند و اگر به الکل ها اضافه شوند ، آسیب بسیار شدیدی به سلامت افراد وارد می کنند؛ درصد اتانول -نوعی ماده شیمیایی- الکل های طبی بسیار بالاتر از الکل های معمولی است بنابراین آسیب رسانی آن بسیار بالا است؛ آبجو ها حداکثر چهار درصد اتانول دارند اما الکل های طبی تا ۹۰ درصد اتانول دارند.

-مقابله با عرضه الکل مربوط به وزارت بهداشت نیست و وزارت بهداشت تنها کاری که در این زمینه می تواند انجام دهد همکاری در خدمات پیشگیری و درمانی است.

-عرضه ، فروش و توزیع الکل جرم است.
- مقابله با اعتیاد به الکل از سال ۸۸ بطور جدی در دستورکار دفتر سلامت روان وزارت بهداشت قرار گرفته است.
-آغاز هر کاری در ابتدا با چالش هایی روبرو می شود ؛ تابو بودن ( ممنوعیت ) الکل، مشکلات آن را بیشتر می کند.

-هرچند اعتیاد به الکل در کشور زیاد نیست اما با توجه به جو فرهنگی و مذهبی ، مصرف آن زیبنده و شایسته یک کشور اسلامی نیست و وجود چنین آسیبی در کشور اتفاقا مبارزه بهتری را می طلبد و راهکار های مبارزه با آن باید کامل تر باشد.
-تدوین سند جامع پیشگیری و کاهش آسیب های سوء مصرف الکل : این سند ، شامل راهکارها و برنامه های مداخله ای است .
-این سند در وزارت بهداشت در حال تصویب است و به زودی به مراکز درمانی تحت پوشش وزارت بهداشت ابلاغ می شود.
-سند کشوری پیشگیری و کاهش آسیب سوء مصرف الکل نیز از طریق شورای اجتماعی وزارت کشور و کمیته مبارزه با مشروبات الکلی در حال پیگیری است.   آمارها چه می‌گويند
به دليل منع مصرف الكل در دين اسلام و مجازات‌هايي كه براي آن در نظر گرفته است، خيلي از خانواده‌ها در مراجعه به اورژانس به دليل مصرف الكل از اقرار به مصرف آن خودداري مي‌كنند و در نهايت با شك پزشك و انجام آزمايش لازم به تشخيص مي‌رسند كه معمولا تشخيص آن به دليل سرعت بالاي متابوليزه الكل در خون بسيار دشوار است و شايد تنها با آزمايش ادرار و با توجه به علائم خاصي قابل تشخيص باشد. بنابراين آمار دقيقي در اين رابطه وجود ندارد، ولي مراجعات مكرري كه در اورژانس به دليل مصرف الكل تقلبي ديده مي‌شود و با توجه به اخبار رسانه‌ها شايد بتوان گفت كه چند وقتي است زنگ خطر در ارتباط با اين معضل اجتماعي به صدا درآمده است. به عنوان مثال هرساله تعدادی از هموطنانمان به دليل مصرف الكل تقلبي فوت می کنند، تعداد زيادي از آنان نيز دچار نارسايي كليوي شدند كه آنها را تا آخر عمر درگير دياليز خواهد كرد و تعداد قابل ملاحظه‌اي از آنها بينايي‌شان را از دست دادند

زنگ خطر مصرف الکل در کشور
به گزارش روزنامه تهران امروز از رسیدن سن مصرف الکل در کشور به هفده سال خبر می‌دهد و در گزارشی با نام «الکل تهدید جدید علیه سلامت جامعه» می‌نویسد: «آمارهای رسمی که از زبان فرمانده نیروی انتظامی اعلام شده، از وجود ۱۳۰ هزار ایرانی الکلی خبر می‌دهد اما کار‌شناسان آمارهای غیر‌رسمی را بیش از این می‌دانند. اگرچه همه توجه در موضوع اعتیاد به مواد مخدر و محرک معطوف است، اما موج الکلیسم آرام آرام زیر پوست شهر‌ها می‌خزد و جوانان ایرانی را در بر می‌گیرد».
مریم نظری در ادامه این گزارش می‌نویسد: «زخم اعتیاد به شیشه و کراک بر تن جامعه ایرانی کم بود، این روز‌ها کار‌شناسان از فراگیر شدن مصرف الکل و کاهش سن مصرف‌کنندگان خبر می‌دهند چنان که بر اساس آخرین پژوهش‌ها، موج الکلیسم در راه است. هشدار‌ها جدی است؛ نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نوجوانان هفده ساله هم در کشور مشروبات الکلی مصرف می‌کنند و افزایش ۲۰‌درصدی مصرف این نوشیدنی‌های ممنوع سبب می‌شود تا در آینده‌ای نه چندان دور بر شمار بیماران کلیوی و کبدی کشور افزوده شود.
نتایج این تحقیق را دکتر «مجید ابهری» متخصص علوم رفتاری و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به تهران امروز اعلام کرده است؛‌ اما این همه ماجرا نیست. موج سوم اعتیاد هنوز از گرد راه نرسیده، تا ۳۰ درصد آمار مرگ و میر، کوری، ضایعات کلیوی و کبدی را افزایش داده است. سالانه ۲۰ میلیون لیتر نوشیدنی الکلی به وسیله پلیس در کشور کشف می‌شود اما سردار «اسماعیل احمدی مقدم»، فرماندهی نیروی انتظامی معتقد است که این فقط ۲۵ درصد از مشروبات الکلی است که به کشور قاچاق می‌شود».


نبود درمان براي مصرف كنندگان الكل
متاسفانه هنوز برای درمان الکليسم برخلاف درمان اعتياد به مواد مخدر، داروی جايگزينی وجود ندارد و به همين دليل، دارودرماني الکل چندان موفق نیست. روان ‌درماني فشرده و گروه درماني از طريق گروه الکلی‌های گمنام (NA) از عمده روش‌هاي درمان اعتياد به الکل محسوب مي‌شود. مصرف الکل به شکل غیر قابل انکاری پيش‌ زمينه بسياری از آسيب‌های اجتماعی است، اما در ایران اصلی ترین مشکل انکار مسئله و تلاش برای پاک کردن صورت آن است.
-
اطلاع رساني از مضرات الكل
 نقش رسانه‌ها در آگاه ‌سازی و بالا بردن سطح آگاهي مردم جامعه نسبت به پديده الکلسيم هرگز جدی گرفته نشده است. در جهان بيشترين تلاش های پیشگیرانه بر رسانه‌ها، به خصوص تلويزيون، متمرکز می شود. برنامه های آموزشي در اين زمينه به شرطی مؤثرند که فارغ از قضاوت های اخلاقی و بدون ایجاد احساس شرم و گناه، اطلاعات علمی و درست به مردم بدهد و در این برنامه ها نباید، وجود يک فرد الکلی تنها به صرف ايفای يک نقش منفی محدود شود. در نتيجه مردم بايد بدانند اعتياد به الکل اگرچه در نظر بسیاری ساده و قابل حل به‌ نظر مي‌رسد، اما اين تصور کاملا اشتباه است و وظيفه منابع اطلاع رساني آن است که افراد را نسبت به اين موضوع آگاه کنند زيرا این عوارض در بسياری از موارد، غيرقابل بازگشت است.
-
  تذکر:
این مقاله صرفا از نقطه نظر پزشكی و با هدف افزایش آگاهی عمومی‌ به بررسی زیانها و اثرات الكل پرداخته است و واضح است كه از دیدگاههای دینی و مذهبی و یا فرهنگی و اجتماعی ، مصرف الکل گناه و جرم محسوب می گردد.    



منابع :
سایت پزشکان بدون مرز/ تبیان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها