شگفتیهای مغز انسان
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
پنج شنبه 24 ارديبهشت 1394برچسب:علمی, :: 10:54 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی
 
 
 
 
 1) مغز انسان به اندازه ای پیچیده است که بالغ شدن آن 20 سال زمان خواهد برد.

2) جنین انسان درون رحم می تواند در هر ثانیه هشت هزار سلول جدید به وجود بیاورد.

3) در لحظه ای که انسان متولد می شود، تمامی سلول هایی که برای یک عمر زندگی به آنها نیاز دارد را در اختیار دارد.

4) مغز توانایی احساس درد را در هیچ صورتی ندارد

5) خندیدن فرایند پیچیده‌ای است و از 5 بخش مغز استفاده می‌کند

6) یک فرد معمولی روزانه 70 هزار فکر انجام می‌دهد

7) هر فکری که می‌کنید یک اتصال عصبی جدید در مغزتان ایجاد می‌کند

 هر سلول مغزی با سلول مغزی دیگر در حدود 10 هزار اتصال برقرار می کند.

9) فراگرفتن حفظ تعادل و سازگار کردن اندامهای بدن با یکدیگر به اندازه ای پیچیده است که تعداد سلول های موجود در مناطقی از مغز که به این کار اختصاص دارد، برابر مابقی سلول های باقیمانده در دیگر نواحی از مغز است.

10) مغز شما بین 10 تا 23 وات برق تولید می‌کند. این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافیست.

11) 160,000 کیلومتر رگ‌خونی در مغز وجود دارد

12) بیشتر وزن مغز را آب تشکیل می‌دهد و بخش جامد عمدتا از جنس چربی است

13) پیامهای عصبی که به مغز وارد و از آن خارج می شوند، با سرعتی حدود 273 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند. این دلیل اصلی عکس العمل های فیزیکی سریع ماست. پیامهایی که با سرعت معادل سریعترین ماشینهای سواری از مغز به سایر اعضای بدن ما مخابره می شوند.

14) یک سلول مغزی انسان می تواند اطلاعاتی به حجم پنج برابر دایرة المعارف بریتانیکا را در خود ذخیره کند. دانشمندان هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند، ولی ظرفیت مغز انسان معادل 3 تا 1000 ترابایت ( هر ترابایت 1000 گیگابایت است ) است. آرشیو ملی انگلیس که اطلاعات مربوط به 900 سال را در خود دارد، فقط 70 ترابایت حجم دارد که کمتر از میزان ظرفیت مغز ماست.

15) مغز ما در شب و هنگام خواب بسیار فعال تر از روز و بیداری است.

حافظه يكي از كاركردهاي شگفت انگيز مغز است . مغز انسان حدود 100 ميليارد اعصاب به هم پيوسته با طولي معادل چندين هزار كيلومتر است . به وسيله اين شبكه عظيم و پيچيده اعصاب تمام حركات ، افكار ، حس هاي 5 گانه و احساسات روحي انسان كنترل مي شود . در داخل مغز و ستون فقرات قريب به 10 هزار نوع نرون و تريليون ها سلول هاي كمكي و حدود 100 نوع مواد شيميايي تنظيم كننده و كيلومترها مويرگ و بسيار پديده هاي ديگر وجود دارد كه با يك نظم شگفت انگيز و اعجاب آوري باهم تعامل مي كنند . انسان متفكر امروز با تمام دانش و تكنولوژي خويش هنوز به تمام اسرار و مرموزات مغز ، از جمله پديده شگفت انگيز حافظه پي نبرده است . قدرت خداي دانا و توانا كه چنين دستگاه عظيمي را بنا كرده است شايسته است .
ياران ! شما براي اينكه چيزي را از مغز خوب تحويل بگيريد ، بايد درست تحويل داده باشيد . اين اصلي است كه خيلي ها ممكن است به آن ، دقت نكنند . مرحله اول حافظه ي ما ثبت است . بايد به مغز اطلاعات را بدهيم ، مغز آن را ثبت مي كند و بعد آن را در خودش انبار مي كند و بعد به ما تحويل مي دهد . لازمه اوليه اش اين است كه اين ثبت درست انجام شود . يعني شما وقتي مطلبي را مي خوانيد ، يا كليدتان را درجايي مي گذاريد و يا پول هايتان را مي شماريد ، بايد آن لحظه اين كار را با تمركز كافي انجام بدهيد تا اين اطلاعات را درست به مغز تحويل بدهيد .
وقتي كه شما ، كاري را انجام مي دهيد ، يكي از راه ها اين است كه با خودتان بگوئيد ، چه كار مي كنيد ، مثل ‌« كليد را الان روي تلويزيون گذاشتم » . راه ديگري كه خيلي مهم است ، اين است كه تكرار كنيد . مسأله خيلي مهم كه قبل از همه ي اين ها وجود دارد اين است كه ، انگيزه درست وجود داشته باشد ، يعني ما بايد قبل از اينكه حافظه ي خوبي داشته باشيم ، انگيزه داشته باشيم . شما هيچ وقت به كسي كه علاقه به يادگيري ندارد و چيزي را دوست ندارد ياد بگيرد ، نمي توانيد خوب ياد بدهيد . بعد از مسأله انگيزه ، ثبت درست است ، شرايط درست بايد براي مغز فراهم شود تا آن را ياد بگيريد و بعد كه ثبت شد ، بايد دريافت كه چطور مي توان ، آن را تكرار كرد . يكي از راه هاي خيلي خوب ياد گرفتن ، ياد دادن است ، يعني شما براي اينكه چيزي را خيلي خوب ياد بگيريد ، سعي كنيد آن را براي دوستتان تعريف كنيد ، اگر توانستيد تعريف كنيد ، بدانيد كه آن مطلب را خوب ياد گرفته ايد .
ياران ! در خيلي از موارد مسائل به صورت پيامهاي الكتريكي عصبي همزمان به بيشتر از يك قسمت از سه قسمت سيستم اعصاب مي روند و لازم مي شود كه اين مراكز با يكديگر هماهنگي نمايند ، ولي بعضي اوقات هم اين امر ضرورتي ندارد . شما در يك شب سرد بيشتر خود را لاي کمپل مي پيچيد و اين عمل به دستور مخچه صورت مي گيرد ، ولي يك پيام بايد آن قدر در مغز تجزيه و تحليل شود كه موجب شود كه مثلاً خواب دوران كودكي يا خاطره اي كه مربوط به 10 سال قبل مي شود را ببينيد .
بایسکیل رانی ، شنا ، رانندگي و مهارت هاي ديگر كه در آغاز نياز به فكر يا ( عمل مغزي ) دارد ، به تدريج خودكار يا انعكاسي مي شود . همچنين ما ياد گرفته ايم كه از آگاهي خود پيامهائي را كه مورد نياز نيست و چندين بار تكرار شده را ناديده بگيريم . به همين فردي كه در شهر بزرگي زندگي مي كند بدون هيچ گونه اشكالي مي تواند در سر و صداي ترافيك بخوابد اما همين فرد از بانگ خروس در ييلاق كه از فاصله دوري به گوشش مي رسد از خواب برمي خيزد . اين قدرت عجيب و خلاقيتي است كه مغز انسان در خود نهفته دارد .
عزيزان ! آيا تا كنون از خود پرسيده ايد كه چه چيزي موجب نبوغ مي شود ؟ در پاسخ بايد گفت : احتمالاً فردي كه چنين نعمتي دارد ، به طور خارق العاده داراي استعداد ذاتي براي هماهنگ كردن جريانات الكتريكي عصبي مي باشد . به اين صورت كه هرچه بيشتر ياد بگيريم ، ذخيره حافظه ما بيشتر مي شود و بر اساس آن ما مي توانيم از آن استفاده لازم را ببريم . همچنين هر چه بيشتر تمرين كنيم كه جريان گرد هم آوردن صدها جريان الكتريكي را به جريان هاي بزرگتر تبديل كنيم ، اين عمل آسانتر خواهد بود و اين جريانات الكتريكي وسيعتر مي گردند .
يك متخصص بزرگ مغز ، بعد از اينكه اشاره مي كند كه مغز انسان نسبت به وزنش خيلي از حيوانات ديگر بزرگتر است ، اظهار مي دارد كه هنوز تكامل انسان در تكوين است و حالت و وضعيت تلاش و كارايي مغز در حد متوسط است و ما بايد در آينده شاهد مراحل بهتري باشيم .
آيا چنين امكاني در انتظار بشر مي باشد ؟ 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها