درباره خون و گروه‌های خونی چه می‌دانید؟
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:علمی, :: 7:47 قبل از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی

 


چه بیماریی در چه گروه‌خونی بیشتر است؟


آیا تا به حال فکر کرده‌اید که هر گروه خونی مستعد ابتلا به چه بیماری‌هایی است؟ پژوهشگران دریافته اند که نوع گروه خونی افراد، در افزایش یا کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری ها موثر است. بیشترین گروه خونی موجود در دنیا O و کمترین گروه خونی AB است.


گروه های خونی

خطر حمله قلبی در گروه خونی O کمتر است

پژوهشگران ژنی را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد خطر بیماری قلبی- عروقی را بالا می‌برد. همچنین می‌گویند ژن مربوط به گروه خونی O ممکن است باعث محافظت در مقابل حمله قلبی در اثر انسداد شریان‌‌ها شود.

 

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که ژن‌های معینی افراد را در معرض ایجاد پلاک‌های مسدودکننده در شریان‌های تغذیه‌کننده قلب قرار می‌دهند.

در مقابل یکی از ژن‌هایی که باعث محافظت قلب می‌شود، در ایجاد گروه خونی O هم نقش دارد.

 

این بررسی بیانگر رابطه میان ژنتیک و سلامت قلب و عروق است. همه ژن‌هایی که در سلامت قلب و عروق نقش دارند، اثر یکسانی ندارند، بنابراین باید به طور متفاوتی در درمان‌های جدید برای بیماری قلبی یا ارزیابی بیماری قلبی به کار برده شوند.

 

به گفته این دانشمندان گروه‌های خونی ABO ممکن است به عنوان یک شاخص ساده، البته نه خیلی دقیق، برای ارزیابی خطر حمله قلبی به کار روند.

ژنی که باعث ایجاد گروه خونی O می‌شود، باعث محافظت در مقابل حمله قلبی می‌گردد

بیماری های پوستی در گروه های خونی O و A و B مثبت بیشتر است

بر اساس تحقیقات یک پایان نامه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خال و جوش های پوستی در افراد دارای گروه خونی A مثبت شیوع بیشتری دارد.

رویا محمدی در پایان نامه خود با عنوان "بررسی ارتباط بیماری های پوستی با گروه های خونی و RH" با بررسی 413 بیمار پوستی نتیجه گرفته است:

افرادی که دارای گروه خونی A مثبت هستند، بیشتر به بیماری های پوستی خصوصا جوش صورت و خال های پوستی دچار می شوند.

این در حالی است که زگیل در گروه خونی O مثبت شایع تر است.

همچنین در این تحقیق آمده است، به طور کلی بیماری های پوستی در گروه های خونی B مثبت، O مثبت و A مثبت از شیوع بالاتری برخوردارند.

بر اساس این بررسی، گروه های خونی O منفی، B منفی، A منفی و AB به طور واضح و قطعی با بیماری های پوستی خاصی ارتباط ندارند.

 

آنفلوآنزای معده در گروه خونی A بیشتر است

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد دارای گروه خونی A بیشتر از افراد دارای سایر گروه‌های خونی در معرض خطر ابتلا به بیماری کشنده روتاویروس (مثل آنفلوآنزای معده) قرار دارند. علائم این بیماری شامل اسهال و استفراغ‌های مکرر است که به سرعت پیشرفت می‌کند، به طوری که اگر درمان نشود ممکن است بر اثر از دست رفتن آب بدن، جان کودک را بگیرد. اسهال روتاویروسی خیلی شایع است و در بهار و زمستان بیشتر می‌شود.

 

چه بیماری‌ای، در چه گروه خونی؟

- احتمال گسترش مالاریای وخیم در افراد با گروه خونی O در مقایسه با سایر گروه‌های خونی کمتر است.

- نتایج یک تحقیق در بیمارستان های امام و امیر اعلم طی سال های 73 تا 78 روی 200 بیمار مبتلا به سرطان حنجره بستری نشان داد که شیوع این سرطان، در گروه خونی O بیشتر است.

- گروه‌های خونی O و B بعد از اعمال جراحی و دندانپزشکی بیشتر مستعد خونریزی هستند و آسپیرین نیز در این افراد باید با احتیاط مصرف شود.

بیماری های قلبی عروقی و واریس در گروه‌های خونی A و AB بیشتر دیده می‌شود

- افزایش قند، چربی و اوره در گروه‌‌های خونی A و  AB  بیشتر از سایر گروه‌های خونی ایجاد می‌شود. 

- احتمال ابتلا به عفونت به ترتیب در گروه خونی O سپس AB،A،B زیاد است، ولی چون سیستم ایمنی گروه اول خوب است، این افراد زودتر از عفونت بهبود می‌یابند و دو گروه آخر دیرتر دچار عفونت و دیرتر هم درمان می‌شوند. 

- گاستریت یا ورم معده در گروه‌های خونی AB,A بیشتر دیده می‌شود.  

- بیشترین گروه خونی مبتلا به یبوست AB و کمترین آن O است.

- هلیکوباکتریپلوری (مهمترین عامل ابتلا به زخم معده) بیشتر در گروه خونی O و سپس B دیده می‌شود.

- گلودرد چرکی، در گروه‌های خونی B و O بیشتر دیده می‌شود.

- التهاب مفاصل در گروه خونی O و بعد گروه خونی A بیشتر است. 

- تزریق واکسن‌ها در گروه خونی O ممکن است تب و درد ایجاد کند و در گروه خونی B ممکن است حالتی مثل بیماری صرع یا تشنج ایجاد نماید و در گروه‌های خونی AB و A معمولاً عوارض جانبی خاصی ندارد.

درباره خون و گروه‌های خونی چه می‌دانید؟


خون ما از سلول های خونی و مایعی به نام پلاسما تشکیل شده است. ولی آیا می دانید آنتی ژن و آنتی بادی چه هستند؟ اجزای خون

آنتی ژن ها

گروه خون هر فردی توسط وجود و یا عدم وجود شناسه های خاصی در سطح سلول های قرمز خونی مشخص می شود. این شناسه ها به نام آنتی ژن معروف می باشند.

 

آنتی ژن ها شامل باکتری ها، ویروس ها، گرده گیاهان و انواع سلول های خونی نامناسب است.

 

آنتی ژن ها به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا انواع گروه های خونی خود را تشخیص دهد. انواع گروه های خونی عبارتند از : A، B، AB و O.

 

این گروه های خونی توسط آنتی ژن های موجود در سطح سلول های خونی و آنتی بادی های موجود در پلاسما تعیین می شوند.

 

آنتی بادی ها یا ایمونوگلوبولین ها

آنتی بادی ها، پروتئین های خاصی هستند که در خون حرکت می کنند و در مایعات بدن یافت می شوند.

 

آنتی بادی ها از سیستم ایمنی بدن برای شناسایی عوامل مضر خارجی بدن و دفاع در برابر آنها استفاده می کنند.

 

این مزاحم های خارجی و یا آنتی ژن ها شامل هر ماده و یا ترکیبی است که پاسخ ایمنی را برمی انگیزد.

 

آنتی بادی ها، آنتی ژن های مخصوص را می شناسند و به آنها متصل می شوند و مواد خارجی را می توانند توسط سلول های ایمنی نابود کنند.

 

ساخت آنتی بادی

آنتی بادی ها توسط نوعی از سلول های سفید خونی به نام لنفوسیت B تولید می شوند. لنفوسیت B توسط سلول های مغز استخوان ساخته می شود.

از آنجایی که افراد با گروه خونی AB فاقد آنتی بادی نوع A و B در پلاسما می باشند، آنها می توانند از تمام گروه های خونی، خون دریافت کنند

در صورت وجود آنتی ژن ناشناس، لنفوسیت های B فعال می شوند و در سلول های پلاسما تکثیر می شوند.

 

سلول های پلاسما، آنتی بادی  خاص برای آنتی ژن خاص را تولید می کنند.

 

هنگامی که یک آنتی ژن ناشناس در بدن پیدا شود، دو هفته طول می کشد تا سلول های پلاسما، آنتی بادی مخصوص برای مقابله با آن آنتی ژن را بسازند.

 

هنگامی که عفونت کنترل شد، تولید آنتی بادی کاهش می یابد و کمی از آنتی بادی در گردش خون باقی می ماند و اگر این آنتی ژن خاص دوباره ظاهر شود، پاسخ آنتی بادی بسیار سریع تر و قوی تر خواهد بود.

 

انواع آنتی بادی ها

- ایمنوگلوبولین G: این نوع ایمونوگلوبولین، در گردش خون زیاد است. این نوع ایمنوگلوبولین برای محافظت از جنین می تواند از رگ های خونی و پلاسما عبور کند.

 

- ایمنوگلوبولین M: این نوع ایمنوگلوبولین یکی از بزرگ ترین آنتی بادی ها از نظر اندازه می باشد. این نوع ایمنوگلوبولین نقش مهمی را در پاسخ اولیه به آنتی ژن های جدید در بدن دارد.

 

- ایمنوگلوبولین A: در مایعات بدن از قبیل عرق، بزاق و مخاط وجود دارد. این نوع ایمنوگلوبولین از ورود عفونت به جریان خون جلوگیری می کند.

 

- ایمنوگلوبولین D: این نوع ایمنوگلوبولین جزئی از غشای سطحی لنفوسیت B بالغ است. نقش این نوع ایمنوگلوبولین ناشناخته مانده است.

 

- ایمنوگلوبولین E : بیشتر در مخاط و بزاق یافت می شود. این نوع ایمنوگلوبولین، به آنتی ژن ها، پاسخ آلرژیک می دهد.

گروه خونی

انواع گروه های خونی

- گروه خونی A: که به صورت AA و یا AO می باشد. آنتی ژن سلول های خونی A و آنتی بادی موجود در پلاسما، B می باشد.

 

- گروه خونی B: که به صورت BB و یا BO می باشد. آنتی ژن سلول های خونی B و آنتی بادی موجود در پلاسما، A می باشد.

 

- گروه خونی AB: که فقط به صورت AB می باشد. آنتی ژن بر سلول های خونی B و A و فاقد آنتی بادی  B و A موجود در پلاسما می باشد.

 

- گروه خونی O: که فقط به صورت OO می باشد. فاقد آنتی ژن B و A سلول های خونی و آنتی بادی موجود در پلاسما، B و A می باشد.

 

از آنجا یک نفر با یک نوع گروه خونی ممکن است آنتی بادی بر علیه گروه خونی دیگر تولید کند، لذا مهم است که در اهدای خون به این نکته توجه شود. برای مثال فردی با گروه خونی B، آنتی بادی A دارد. حال اگر به این فرد، گروه خونی نوع A را تزریق کنید، آنتی بادی نوع A، به آنتی ژن روی سلول های خونی نوع A متصل می شود و موجب مسدود شدن عروق خونی و جلوگیری از جریان طبیعی خون می گردد.

 

از آنجایی که افراد با گروه خونی AB فاقد آنتی بادی نوع A و B در پلاسما می باشند، آنها می توانند از تمام گروه های خونی، خون دریافت کنند.

مریم سجادپور


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها