عجایب بدن انسان
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:علمی, :: 5:57 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی

عجایب بدن انسان

·در هر یک متر از پوست زیر بغل ، حدود 5160000 باکتری زندگی می کنند . در حالی که در قسمت های خشک تر بدن مثل بازو در هر متر مربع ، حدود 13000 باکتری وجود دارند.
·عضلات و ماهیچه های نرم بدن انسان به طور غیر ارادی عمل می کنند و داخل اعضای درونی بدن مثل معده و روده ها قرار دارند.
·به طور متوسط ، وزن کره چشم افراد بزرگسال ، حدود 28 /35 گرم است .
·هر فرد بزرگسال ، حدود 40 تا 50 بیلیون سلول چربی دارد .
·صدایی که در اثر خر و پف یک انسان به وجود می آید ، شدتی مانند صدای یک مته بادی ( مته کمپرسی ) دارد .
·به طور متوسط قد هر انسان در هنگام صبح ، یک سایتی متر بلند تر از هنگام شب است چون غضروف داخل ستون مهره ها در طول روز ، فشرده می شود .
·به طور متوسط اندازه ستون فقرات هر مرد بزگسال 71 سانی متر و اندازه ستون فقرات هر زن بزرگسال ، 60 سانتی متر است .
·به طور متوسط مغز انسان ، دو در صد از وزن کل بدن انسان را تشکیل می دهد ، با این حال نیازمند 25 در صد از کل اکسیژن مصرفی بدن است .این در حالی است که کلیه ها 12 در صد و قلب 7 در صد از اکسیژن را به مصرف می رسانند .
·به طور متوسط ، طول دستگاه گوارش هر انسان بزرگسال حدود 9 متر است .
·به طور متوسط ، طول هر پلک برهم زدن یک انسان ؛3/0 ثانیه است

عجایب در دنیای پیرامون ما بسیار است ولی ما چشم مان را برای دیدن عجایب جهان باز نمی کنیم از شگفتیهای جهان بیرون که بگذریم جهان درون و وجود خودمان نیز پر از اسرار و عجایبی متحیر العقول است که اگر بخواهیم شگفتیهای وجود خودرا بشماریم تمام عمر مان کفایت پیدا کردن عجایب بدن و سایر ابعاد وجودمان نمی شود.

همه از عجایب بدن انسان کم و بیش می‏دانیم اما هر از گاهی یک مطلب جالب می‏تواند ما را متحیر کرده و به سیستم آفرینش خود بیشتر پی ببریم. در اینجا به چند مورد از این مطالب اشاره می‏گردد.
 


 

 

۱- معده اسیدی فوق‏العاده قوی ترشح می‏کند
 

در بدن ما اسیدی بسیار خطرناک وجود دارد که هیچ امنیت پروازی نمی تواند آنرا توقیف کند. این مطلب دیگر بر کسی پوشیده نیست که معده برای هضم غذاهایی که می‏خوریم اسیدی بسیار قوی به نام هیدروکلریک اسید (HCL)ترشح می‏‏کند. ترکیبی قدرتمند برای حل کردن فلزات در صنعت. اما بسیار عجیب و جالب اینجاست که این اسید بسیار قوی توسط دیواره‏بسیار نازک احاطه شده است. همچنین در سه روز اول مرگ، آنزیمهایی که غذای ما را هضم می‏کرده‏اند، شروع به خوردن خودمان می کنند.

۲- حالت فیزیکی بدن در یادآوری خاطرات تاثیرگذار است

آیا لحظات ازدواج خود را به یاد نمی‏آورید؟ سعی کنید به روی دو زانو نشسته و لحظه‏ای که به همسر خود گل می‏دادید را بازسازی کنید. خاطرات با حواس پنجگانه ما و موقعیت فیزیکی بدن ما رابطه مستقیم دارند. یک آهنگ خیلی ساده می تواند خاطرات بسیاری را از گذشته ما به یاد آورد همچنانکه یک صدای زنگ دوچرخۀ قدیمی می تواند راه مدرسه را به یاد ما آورد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان می‏دهد که موقعیت فیزیکی بدن، در صورتیکه مانند یکی از لحظات انجام عملی در گذشته باشد، می تواند به یاداوری آن عمل را بسیار راحتتر نماید.

۳- استخوانها کمبود مواد معدنی بدن را تامین می‏نمایند

استخوانها دربردارنده کلسیم و فسفر هستند که این دو عنصر برای سیستم عصبی و عضلات به کار گرفته می‏شوند. چنانچه هریک از این دو عنصر دچتار کمبود در بدن شده و توسط غذایی که می خوریم، تامین نشود، هورمونهایی ویژه این دو عنصر را از داخل استخوانها بیرون کشیده تا کمبود این دو عنصر جبران شود و هر زمان که مصرف آنها به اندازه کفایت رسید، دوباره تعادل برقرار می‏گردد. (نویسنده : قابل توجه افرادی که بسیار فکر میکنند

۴- مقدار زیادی از غذایی که می‏خوریم، صرف فکر کردن می‏شود!

در حالیکه مغز فقط مقدار کمی از وزن بدن را شامل می شود، ۲۰% از کالری و اکسیژن بدن را استفده می‏نماید. برای همین منظور است که سه شریان اصلی خون به مغز وارد می شود تا اکسیژن مورد نیاز توسط سلولهای خون تامین گردد. یک انسداد و یا اشکال در هر یک از این شریانها باعث گرسنه ماندن سلولهای مغز می‏گردد. (نویسنده : به همین دلیل است که هنگام فکر کردن زیاد، بسیار گرسنه می‏شویم)

۵- خنده مسری است


وقتی کسی را می بینیم که می‏خندد و یا خمیازه می کشد، خودبخود ما نیز، می‏خندیم و یا خمیازه می‏کشیم. این هم از شگفتیهای واقعا شگفت انگیز طبیعت بدن انسان است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که خنده یکی از بهترین راهها برای ارتباطات اجتماعی است. شنیدن صدای خنده مغز را وادار به تحریک عضلات صورت می‏کند. در مورد گریه نیز به همین صورت است.
 

۶- بدن شامل رنگهای متنوعی است


رنگ پوست انسان بستگی به ملانین، ماده رنگی بدن دارد. بدن انسان بدون رنگ خاصی، به رنگ کرمی روشن می‏باشد، قسمتهایی هم که رگهای خونی به پوست نزدیکترند به قرمزی می زند. رنگ مشکی نیز طبق تحقیقات جهت جلوگیری از عوارض نور خورشید، اشعه اولترا ویوله می باشد که همانطور که شاهدیم، قسمتهایی از زمین که نور خورشید تقریبا عمود می‏تابد، شامل انسانهایی با پوست تیره می باشد. یک نوع رده بندی رنگ پوست به این صورت می باشد :

بسیار روشن (نژاد سلت Celtic)
روشن (اروپایی روشن پوست)
روشن متوسط (اروپایی تیره پوست یا نژاد هند و اروپایی)
نیمه تیره (نژاد مدیترانه‏ای)
تیره (قهوه‏ای)
سیاه پوست


 

۷- انسان زنده می‏ماند اگر …. نداشته باشد
 

با این حال که بدن انسان بسیار شکننده و ضعیف است و با یک شلیک گلوله و یا یک عدد ویروس، از بین می رود ولی با از دست دادن بسیاری از قسمتهای بدن، باز هم می توان زنده ماند. یک انسان می تواند بدون داشتن طحال، معده، یک کلیه، ۷۵% از ریه‏ها، ۸۰% از روده‏ها، و همچنین قسمتهای لگن به پایین و دستها زنده بماند.
 

۸- ضرورت خواب برای بدن مانند نیاز به اکسیژن است
 

به اندازه‏ای که بدن به غذا نیاز دارد، به خواب نیز نیاز دارد. اما دقیقا به همان اندازه؟ خیر. از عجایب دیگر بدن انسان این است که بدون غذا و فقط با آب می تواند ۱ تا حداکثر دوماه (بستگی به چربی و سایر عوامل موجود در بدن دارد) زنده بماند در حالیکه بیشترین رکوردی که از نخوابیدن به جای مانده، توسط فردی به نام “رندی گاردنر” به مدت ۲۶۴ ساعت (۱۱ روز) بوده است.


۹- فشار ایجاد شده توسط همین قلب که دربدن ما است به اندازه پمپاژ خون تا ارتفاع ۱۰ متر است.
 

۱۰- هنگام حرکت بیش از ۳۰۰ ماهیچه در بدن به کار می‏آیند تا بتوانیم درست و با تعادل بایستیم.

مطلب فوق از این منبع گرفته شده است.

 

عجایبی دیگر از بدن انسان:

بدن انسان کارهای عجیب و شگفت آوری انجام می‌دهد. بدن قادر است خود را درمان و بازسازی کند. در این مطلب از "سایت افغان پیپر" به نقل از «نیوزویک» به مواردی جالب و عجیب درباره بدن انسان اشاره شده است.

در هر ساعت بدن انسان ۳۰ تا ۴۰ هزار سلول پوستی از دست می‌دهد. در مجموع طی یک روز بیش از یک میلیون سلول پوستی جدا می‌شود. هر فردی در طول عمر خود حدود ۴۷/ ۶ کیلوگرم سلول پوست از دست می‌دهد.

حدود ۳۲ میلیون باکتری روی بدن انسان زندگی می‌کند. اما بیشتر این باکتری‌ها بی‌ضرر است. برخی باکتری‌های روی پوست از بیماری و عفونت پیش گیری می‌کند.

کودکان نسبت به بزرگسالان استخوان‌های بیشتری دارند. زیرا با رشد کردن، استخوان‌ها به هم جوش می‌خورد و تعداد استخوان‌ها از ۳۵۰ عدد در ابتدای زندگی به ۲۰۶ عدد کاهش پیدا می‌کند.

در هنگام خواب، بدن ۸ میلی متر کشیده‌تر می‌شود. در حالت دراز کشیدن، فشار ستون فقرات کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه ۸ میلی متر به طول بدن افزوده می‌شود. اما به محض ایستادن جاذبه روی ستون مهره‌ها فشار وارد می‌کند و فرد به قد طبیعی خود باز می‌گردد.

به طور روزانه، غدد بزاق 7. 1 لیتر بزاق تولید می‌کند.

زبان هر انسان مانند انگشت، اثر منحصر به خود را دارد.

صدای یک خروپف متوسط به ۶۰ دسی بل می‌رسد که مانند شدت صدای انسان است. اما در برخی افراد اوج خروپف به ۸۰ دسی بل می‌رسد که مساوی با صدای دریل بادی مخصوص بتن است.

جداره معده هر ۳ تا ۴ بار در روز خود را بازسازی می‌کند تا بتواند اسید معده را تحمل کند.

در بدن هر انسان طول رگ‌های خونی به بیش از ۹۶ هزار کیلومتر می‌رسد. اگر چه این مسیر بسیار طولانی است اما تنها ۶۰ ثانیه طول می‌کشد تا خون در تمامی بدن گردش پیدا کند.

استخوان انسان از بتن قوی‌تر است. یک استخوان به اندازه یک جعبه کبریت ۹ تن وزن را تحمل می‌کند.

ناخن بلند‌ترین انگشت سریع‌تر از بقیه رشد می‌کند.

معده به طور طبیعی انعطاف پذیر است و قادر است ۴ برابر حجم معمولی خود را حمل کند.

ویلی (Villi) برآمدگی‌های شبیه انگشت در جداره روده‌ها کمک می‌کند تا مساحت روده کوچک افزایش پیدا کند.

به طور معمول این برآمدگی‌ها حجم معده را به ۲۵۰۰۰۰۰ سانتی متر مکعب افزایش می‌دهد. این امر باعث می‌شود تا غذا بهتر جذب شود.

خندیدن باعث پمپاژ قلب و جریان پیدا کردن خون می‌شود. در واقع خندیدن جریان خون را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. بنابراین بهترین راهکار برای حفظ سلامت قلب خندیدن است.

امید وارم از خواندن این عجایب، شگفت زده ومستفید شده باشید.
عجایب خلقت بدن انسان


سلامت نیوز: بدن انسان کارهای شگفت آوری انجام می دهد. بدن قادر است خود را درمان و بازسازی کند. در این مطلب از «نیوزویک» به مواردی جالب و عجیب درباره بدن انسان اشاره شده است.

در هر ساعت بدن انسان ۳۰ تا ۴۰ هزار سلول پوستی از دست می دهد. در مجموع طی یک روز بیش از یک میلیون سلول پوستی جدا می شود. هر فردی در طول عمر خود حدود 47.6 کیلوگرم سلول پوست از دست می دهد.

حدود ۳۲ میلیون باکتری روی بدن انسان زندگی می کند. اما بیشتر این باکتری ها بی ضرر است. برخی باکتری های روی پوست از بیماری و عفونت پیش گیری می کند.

کودکان نسبت به بزرگسالان استخوان های بیشتری دارند. زیرا با رشد کردن، استخوان ها به هم جوش می خورد و تعداد استخوان ها از ۳۵۰ عدد در ابتدای زندگی به ۲۰۶ عدد کاهش پیدا می کند.

در هنگام خواب، بدن ۸ میلی متر کشیده تر می شود. در حالت دراز کشیدن، فشار ستون فقرات کاهش پیدا می کند و در نتیجه ۸ میلی متر به طول بدن افزوده می شود. اما به محض ایستادن جاذبه روی ستون مهره ها فشار وارد می کند و فرد به قد طبیعی خود باز می گردد.

به طور روزانه، غدد بزاق 1.7 لیتر بزاق تولید می کند.

زبان هر انسان مانند انگشت، اثر منحصر به خود را دارد.

صدای یک خروپف متوسط به ۶۰ دسی بل می رسد که مانند شدت صدای انسان است. اما در برخی افراد اوج خروپف به ۸۰ دسی بل می رسد که مساوی با صدای دریل بادی مخصوص بتن است.

جداره معده هر ۳ تا ۴ بار در روز خود را بازسازی می کند تا بتواند اسید معده را تحمل کند.

در بدن هر انسان طول رگ های خونی به بیش از ۹۶ هزار کیلومتر می رسد. اگر چه این مسیر بسیار طولانی است اما تنها ۶۰ ثانیه طول می کشد تا خون در تمامی بدن گردش پیدا کند.

استخوان انسان از بتن قوی تر است. یک استخوان به اندازه یک جعبه کبریت ۹ تن وزن را تحمل می کند.

ناخن بلندترین انگشت سریع تر از بقیه رشد می کند.

معده به طور طبیعی انعطاف پذیر است و قادر است ۴ برابر حجم معمولی خود را حمل کند.

ویلی (Villi) برآمدگی های شبیه انگشت در جداره روده ها کمک می کند تا مساحت روده کوچک افزایش پیدا کند. به طور معمول این برآمدگی ها حجم معده را به ۲۵۰۰۰۰۰ سانتی متر مکعب افزایش می دهد. این امر باعث می شود تا غذا بهتر جذب شود.

خندیدن باعث پمپاژ قلب و جریان پیدا کردن خون می شود. در واقع خندیدن جریان خون را ۲۰ درصد افزایش می دهد. بنابراین بهترین راهکار برای حفظ سلامت قلب خندیدن است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها