مضرات قلیان وسیگار
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:علمی, :: 11:22 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی

سیگار:

هرنوع سیگاری که کشیده می شود شامل توتون ،کاغذ ،اسانس ومواد نگهدارنده است . درجه حرارت سیگار درنوک مشتعل مخروطی آن به 900 درجه سانتیگرادمی رسد. به دلیل این حرارت زیاد تجزیه حرارتی رخ داده وترکیبات مضری بوجود می آید .دود سیگار شامل دوبخش می باشد :1-بخش گازی 2-بخش ذره ای

بخش گازی 85درصد وبخش ذره ای 15 در صد دود سیگاررا شامل می شود از میان شایعترین بیماریهایی که با استعمال دخانیات در ارتباط هستند بیماریهای قلبی وعروقی ،بیماریهای بدخیم تنفسی ، حملات مغزی و... را می توان نام برد.

هر فرد سیگاری که به بطور متوسط 8تا12 نخ سیگار مصرف می کند 5/0تا6/0لیتر در هر یک پک دود استنشاق می کند.

 

قلیان :

در هر بار مصرف قلیان ، مصرف کننده آن دودی معادل 100نخ سیگار ویا بیشتر استنشاق می کند .منو اکسید کربن موجود در دود قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشترواثرات سوء آن نیز چه برای مصرف کننده وچه برای افراد در معرض دود فراتر می باشد. توتون وتنباکوی استفاده شده در قلیان از نازلترین و پست ترین توتون وتنباکوهای موجود است ودر واقع ازخطرناکترین آنها است که برای کسب در آمد بیشتر وبا کمک اسانس ها وعطرها آماده سازی وبه بازار عرضه می شود.

اسانس ها وعطرهای استفاده شده در تنباکوهای معسل یا میوه ای حاوی هزاران ماده سمی وکشنده هستند

اسانس ها وعطرهای استفاده شده در تنباکوهای معسل یا میوه ای حاوی هزاران ماده سمتحقيقات نشان مي دهد كه مصرف كننده قليان در هر وعده مصرف50 تا200 پك مي زند و هر پك حاوي15 درصد تا يك ليتر دود است. همچنين هر فرد مصرف كننده قليان در هر وعده معادل با مصرف100 نخ سيگار، به سلامتي خود آسيب مي رساند.

متخصصان بين المللي اعلام نموده اند كه احتمال كم وزني نوزاد در زنان بارداري كه خود يا همسرشان قليان مي كشند، بيشتراست.

بخشي از مضرات قليان جسمي است اما ضرر دوم رواني است به طوري كه بسياري از معتادان به ساير مواد مخدر از مصرف قليان شروع مي كنند و در ضرر اجتماعي مصرف آن در تفريح گاه ها، چهره زشتي به مناظر مي دهد.

در تحقيقاتي كه در بيروت به دود قليان انجام شده است ثابت شده كه غلظت بسياري از فلزات سنگين و مواد سمي در واحد حجم قليان حتي از سيگار بيشتر است. در پژوهشي كه با همكاريWHO ( سازمان جهاني بهداشت) در جنوب غربي كشور ما صورت گرفته است نيز نشان داده شده است كه احتمال كم وزني نوزاد در خانم هاي بارداري كه خود يا همسرشان قليان مي كشند بيشتراست.

همچنين در دهه هاي اخير تنباكو با طعم هاي ميوه اي نيز به بازار عرضه مي شود كه به صورت صنعتي توليد مي شوند. طبق بررسي هاي به عمل آمده قليان اگر با تنباكوهاي ميوه اي (توتون هايي كه به روش شيميايي به عمل آمده و دود آن بوي ميوه مي دهد) به عمل آمده باشد خطرناك و ضرر آن بسيار زياد است.

تنباكوي ميوه اي هم چند سالي است كه توسط كشورهاي عربي توليد مي شود و با انواع اسانس و طعم هاي گونا گون در دسترس همگان است .حتي اين تنباكو ها در ديگر مشورهاي جهان نيز به وفور يافت مي شوند و بسياري از مسافران كشورهاي عربي آنها را تهيه نموده و به كشورهاي خود مي برند. البته به گفته پزشكان اين نوع تنباكو از بدترين نوع برگ توتون تهيه شده كه در كارخا ها معمولادور ريز توليدات آنها است ولي به واسطه وماد شيميايي معطر و بسته بندي هاي پر زرق و برق آنها را با نام عربي معسل در كشورهاي عربي بفروش مي رسانند.

 

 

 استعمال دخانیات از طریق قلیان

به طور كلی قلیان از قسمت‌های سر، بدنه، جام آب و شلنگ تشكیل شده است. سوراخ‌های موجود در قسمت سر قلیان باعث می‌شود تا دود حاصل از آن، از مجرای میانی به مخزن آب وارد شده و پس از مرطوب شدن در سطح آب از طریق شلنگ استنشاق شود. توتونی كه در سر قلیان قرار دارد مرطوب بوده و خود به خود قابلیت اشتعال را ندارد در نتیجه توسط ذغال پوشانده می‌شود.هنگامی كه سر قلیان پر از توتون و ذغال در حال سوختن است، با انجام یك مكش، هوای گرم كه شامل مواد حاصل از سوختن ذغال و توتون بوده با عبور از بدنه قلیان و ایجاد حباب‌هایی بر سطح آب از راه شلنگ به شخص مصرف‌ كننده می‌رسد. به طور كلی طی یكبار مصرف قلیان، مقادیر زیادی منوكسید كربن، فلز

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها