احادیث در مورد اهمیت نماز خواندن
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
جمعه 11 اسفند 1391برچسب:علمی, :: 8:6 قبل از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی

َ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ( به درستی که نماز از هر کار قبیح و نابایستی باز میدارد. سوره عنکبوت آیه 45 ) یعنی حقیقت نماز ، شخص نمازگزار را اصلاح میکند و از آلوده شدن به فحشاء و مُنکَر باز میدارد.

 

امام باقر (ع) فرمودند : اسلام بر پنج پایه بنا شده است : نماز ، زکات ، حج ، روزه و ولایت اهل بیت (ع).  بحارالانوار جلد 82 صفحه 234

 

امام باقر (ع) فرمودند : نماز ستون دین است ، مثل آن همانند ستون خیمه است که وقتی استوار باشد میخها و طنابها پابرجاست ، و هرگاه ستون آن کج و شکسته شود هیچکدام از آنها استوار نمی مانند.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 234

 

امام صادق (ع) : نخستین چیزی که از بنده حسابرسی میشود نماز است ، پس اگر نماز پذیرفته شد اعمال دیگرش نیز پذیرفته میشود ، چنانچه نمازش رد شود بقیه اعمال او هم قبول نخواهد شد.  وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 22

 

پیامبر گرامی (ص) فرمودند : نماز از آداب ( اولیه ) دین است ، و آن مایه خشنودی خدا ، و راه و روش پیامبران الهی است.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 231

 

امام صادق (ع) فرمودند : فرشته مرگ ، شیطان را از کسی که مراقب نماز است دور میکند ، و شهادت بر وحدانیت خدا ، و رسالت پیامبر را در هنگام هولناک مرگ به او تلقین میکند.  وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 19

 

امام صادق (ع) فرمودند : یک نماز واجب از بیست حج بهتر است ، و یک حج از صدقه دادن خانه ای پر از طلا بهتر است ، آنگونه که آن را صدقه دهند تا آنکه چیزی در آن نماند.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 227

 

امیرالمومنین علی (ع) فرمودند : شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش میکنم ، چونکه نماز برترین عمل و ستون دین شماست.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 209

 

حضرت محمد (ص) فرمودند : هیچ گاه وقت نماز نمی رسد مگر اینکه فرشته ای در میان مردم ندا می دهد که : ای مردم بپاخیزید و با نماز خود آتشهایی را که برافروخته اید خاموش کنید.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 209

 

امام علی (ع) فرمودند : هنگامی که انسان مشغول نماز است بدن و لباس و هرچه پیرامون اوست خدا را تسبیح می گویند ( و چه زشت است که خود انسان حضور قلب در نماز نداشته باشد )   بحارالانوار جلد 82 صفحه 213

 

رسول خدا (ص) فرمودند : نمازهای پنجگانه همانند نهر آب گوارائی جلوی درب خانه شماست چنانکه کسی هر روز خود را پنج بار در آن بشوید هیچگونه چرکی باقی نماند.  کنزالعمال جلد 7 حدیث 18931

 

امام علی (ع) فرمودند : هرگاه کسی به نماز می ایستد ، شیطان حسودانه به او مینگرد ، بخاطر آنکه می بیند رحمت خدا او را فراگرفته است.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 207

 

روایت شده که جوانی از انصار با رسول خدا (ص) نماز میخواند و مرتکب گناه هم می شد ، این موضوع برای رسول خدا (ص) بیان شد.پیامبر اکرم (ص) فرمود : نمازش روزی او را از گناهان باز خواهد داشت ، سپس طولی نکشید که توبه کرد.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 198

 

امام صادق (ع) فرمودند : وقتی نماز واجب میخوانی آنرا در وقت خودش چنان بخوان که گویا دیگر هرگز به نماز موفق نمی شوی.  محجة البیضاء جلد 1 صفحه 350

 

امام صادق (ع) فرمودند : هنگامی که بنده ای سر وقت به نماز به ایستد و مراقب آن باشد به صورت پاره ای نور سفید بالا میرود و می گوید : تو مرا حفظ کردی خدا تو را حفظ کند ، ولی وقتی نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد ، آن نماز بصورت لکه سیاه و تاریکی بر میگردد و می گوید : مرا ضایع کردی خدا تو را ضایع نماید.  محجة البیضاء جلد 1 صفحه 340

 

رسول اکرم (ص) فرمودند : کسی که نماز را سبک شمارد از من نیست و قسم به خدا او در حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 224

 

امام صادق (ع) فرمودند : شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 227

 

امام باقر (ع) فرمودند : هنگامی که رسولخدا (ص) در مسجد نشسته بود مردی وارد شد و نماز خواند ، ولی رکوع و سجود آنرا بطور کامل انجام ندارد ، پیامبر (ص) فرمود : همانند کلاغ نوک زد ، اگر او بمیرد و نمازش چنین باشد با دین غیر دین من مرده است.  محجة البیضاء جلد 1 صفحه 340

 

رسول گرامی (ص) فرمودند : نماز ستون دین است ، پس کسی که عمدا نمازش را ترک کند دینش را خراب کرده است و کسی که به اوقات نماز اهمیت ندهد داخل (( ویل )) خواهد شد و (( ویل )) محلی در جهنم است.خداوند در قرآن فرمود : (( ویل جای کسانی است که در نمازشان سهل انگاری میکنند ، سوره ماعون آیه 4 ))  بحارالانوار جلد 82 صفحه 202

 

حضرت محمد (ص) فرمودند : کسی که نماز را بدون عذر بجا نیاورد تا وقتش بگذرد ، اعمالش از بین میرود ، سپس فرمود : فاصله بین بنده و کفر ، ترک نماز است. (یعنی کسی که نماز را ترک کند کافر محسوب میشود)  بحارالانوار جلد 82 صفحه 202

 

امام صادق (ع) فرمودند : خداوند متعال فرمود : نماز کسی را می پذیرم که : 1- در مقابل عظمت من فروتنی کند. 2- از خواسته های نفسانی به خاطر من خود را دور کند. 3- روزش را با یاد من به پایان برد. 4-بر بندگانم بزرگی نفروشد. 5 - به گرسنه غذا دهد. 6 - برهنه را بپوشاند. 7 - به مصیبت دیده مهربانی کند. 8 - غریب را پناه دهد.  فروغ حدیث جلد 1 صفحه 76

 

امام صادق (ع) فرمودند : کسی که دوست دارد بداند نمازش پذیرفته شده است یا نه ؟ باید ببیند آیا نمازش او را از زشتیها و ناپاکی ها دور کرده است ؟ پس به اندازه ای که دور کرده باشد همانقدر از نمازش پذیرفته شده است.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 198

 

مردی از امام زین العابدین (ع) سئوال کرد : ملاک پذیرش نماز چیست ؟ امام (ع) در پاسخ فرمود : ولایت و دوستی ما { اهل بیت } و برائت از دشمنان ما.  بحارالانوار جلد 84 صفحه 245

 

از حضرت صادق (ع) پرسیده شد : چرا زناکار را کافر نمی نامید در صورتیکه تارک نماز ( کسی که نماز نمی خواند ) را کافر میخواند ؟ برهان و دلیل این امر چیست؟ آنحضرت (ع) فرمود : برای اینکه زناکار و امثال او چنین اعمال ناروایی را فقط به خاطر شهوت انجام میدهد ، زیرا شهوت بر او دست یافته و اختیارش را سست کرده است ، ولی ترک کننده نماز ، ترک نماز نمیکند مگر از روی کوچک شمردن و خفیف داشتن آن و دلیل این سخن آن است که تو زناکاری را نمی یابی که با زنی نزدیکی کند مگر اینکه از نزدیکی با آن زن قصد لذت جویی و کامیابی داشته باشد و به این منظور به او میل کرده باشد ، ولی هرکس که نماز را از روی قصد ترک میکند منظورش از ترک آن دست یابی به لذت نیست ، پس وقتی لذتی نباشد به ناچار خفیف شمردن نماز واقع گردد ، و چون خفیف شمردن واقع شد ، کفر واقع گشته است.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307

 

رسول خدا (ص) فرمودند : هرکس نماز خود را کوچک بشمارد و نظرش سبک شمردن نماز باشد از من نیست و جزء امت من به حساب نمی آید ، و نیز در کنار حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد هرگز به خدا قسم ، و هرکس مست کننده ای بنوشد از من نیست و در کنار حوض کوثر ( در قیامت ) بر من وارد نخواهد شد ، هرگز به خدا سوگند.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307

 

امام صادق (ع) : همانا شفاعت ما خاندان ، سبک شمارنده نماز را در بر نمی گیرد و به او نمی رسد و شامل حال او نخواهد شد.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307

 

امام صادق (ع) : نخستین چیزی که در روز قیامت بنده برای آن مورد حسابکشی قرار میگیرد و به آن رسیدگی میکنند نماز است ، اگر نماز پذیرفته شد ، سایر اعمالش نیز به تفضل ( از او ) پذیرفته میشود ، و هرگاه نماز مقبول نیفتاد و به بنده بازگردانده شد باقی اعمالش نیز مردود و باز گردانده خواهد شد.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 310

 

امام باقر (ع) : هیچ بنده ای از شیعیان و طرفداران ما نیست که به نماز برخیزد مگر آنکه به شمار مخالفین او ( یا غیر شیعیان ) فرشتگان بر او گرد آمده و در پشت سرش به نماز می ایستند و برای او در پیشگاه خداوند عزوجل دعای خیر میکنند تا از نماز خود فارغ شود.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 311

 

امام صادق (ع) : میل و رغبت به پاداش و رحمت الهی و خوف از عظمت و جلال خداوندی یا عقوبت و عذاب الهی در دل کسی فراهم نمی آید مگر اینکه بهشت بر او واجب میشود ، پس هرگاه نماز به جای می آوری دل خود را از صمیم آن به جانب خداوند عزوجل متوجه ساز که هیچ بنده مومنی نیست که در نماز و دعایش دل خود را متوجه خداوند عزوجل گرداند ( با حضور قلب باشد ) مگر اینکه خداوند عزوجل دلهای مومنان را به سوی او مایل گرداند و با جلب محبت و دوستی مومنان نسبت به او خداوند او را به بهشت عطا فرماید.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 313

 

رسول خدا (ص) : همانا مثل نماز در میان شما مانند رودخانه ای است که بر در خانه یکی از شما جاری باشد و او در هر شبانه روز پنج بار بیرون آمده و در آن آب غسل کرده و خود را بشوید ، به این ترتیب دیگر چرک و آلودگی با پنج بار شستشو در بدن باقی نمی ماند ، همچنین اثر گناهان نیز با خواندن پنج مرتبه نماز در شبانه روز در روح انسان باقی نخواهد ماند.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 316

 

مولا علی (ع) میفرمود : هرکس پیوسته یا در وقت هر نماز به طرف مساجد روان باشد یکی از این هشت چیز را بهره خواهد بُرد : برادری که در راه خدا مورد استفاده او باشد ، یا ( طُرفه ) دانشی که از زبده های علم باشد ، یا نشانه محکمی که در راه حق او را استوار سازد ، یا رحمتی از طرف حق که در انتظار او بوده ، یا کلمه و سخنی که او را از بدی باز دارد ، یا شنیدن جمله ای که او را به راه خیر و نجات راهنمایی کند ، یا گناهی را از ترس خدا ترک کند ، و یا آنکه از سر شرم و حیا گناهی را ترک کند. ( این همه فوائد همه در رفتن به مسجد است ) من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 357

 

امام صادق (ع) فرمودند : وقتی خواستید نماز بخوانید با حال سیری شکم ( و به خصوص پس از پرخوری ) به نماز نپردازید و همچنین از روی کسالت و تنبلی و خواب آلوده یا به حالت چرت زدن نماز نخوان ، و نیز نمازت را با عجله و با شتاب نخوان ، بلکه با آرامش و سنگینی و وقار نماز بخوان و چون نمازت را شروع کردی بر تو باد که با خشوع باشی و با حضور قلب به نماز متوجه باشی که خداوند عزوجل میفرماید : ( الذین هم فی صلاتهم خاشعون ) ( یعنی : به تحقیق آن مومنانی رستگارند که در نماز خویش خاشع و فروتن اند )  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 466

 

از زراره روایت شده است که گفت : از امام باقر (ع) شنیدم که میفرمود : دعا خواندن در تعقیب نماز واجب بهتر و با فضیلت تر از نماز نافله است ، و سنت نیز چنین است.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 516

 

امام صادق (ع) فرمودند : نشستن پس از نماز صبح در تعقیبات و دعا تا طلوع آفتاب تمامتر و مفیدتر است در جلب روزی از تکاپو کردن یا سفرهای تجارتی کردن.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 517

 

حضرت محمد (ص) پس از فراغ از نماز صبح این دعا را میخواند ( که ترجمه آن چنین است ) : پروردگارا به تو پناه میبرم از رنج و اندوه و عجز و تنبلی و بخل و ترس ، و سنگینی دین و بدهکاری ، و بسیاری مردان ، و کسادی بی شوهران ، و بی خبری ، و خواری و سنگدلی ، و دروریشی ، و فقر و تنگدستی ، و پناه میبرم به تو از حرص و آن نفسی که از دنیا سیر نمیشود ، و دلی که از شنیدن کلمات حق نرم نمیگردد ، و دیده ای که اشک نریزد ، و دعائیکه مستجاب نگردد ، و از نمازی که سودمند نباشد ، و پناه میبرم به تو از همسریکه مرا پیر سازد پیش از آنکه زمانه پیریم برسد ، و پناه میبرم به تو از فرزند جفاکاریکه با نیاز من به او حرمتم نگاه ندارد ، و پناه میبرم به تو از ثروتی که شکنجه ام باشد ، و پناه میبرم به تو از همدم حیله بازی که چون کار نیک بیند آنرا بپوشاند و چون کار زشتی از من بیند ، رسوایم سازد ، پروردگارا چنان مکن که تبهکاری بر من حق نعمت و منتی داشته باشد.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 526

 

رسول خدا (ص) فرمود : نماز را به جماعت خواندن بیست و پنج درجه از خواندن به تنهایی بهتر است. شیخ صدوق (رض) گوید : و پدرم (رض) در رساله ای که به من نوشته بود فرموده است : نماز مردی که به جماعت میخواندش از نماز مردی که به تنهایی میخواند بیست و پنج درجه در بهشت برتری دارد.  خصال شیخ صدوق جلد 2 صفحه 620

 

ضمرة بن حبیب گوید : از پیغمبر (ص) درباره نماز پرسش شد ؛ حضرت فرمود : نماز از راه های بندگی در دین است و رضای پروردگار عزوجل در آن است و آن راه و رسم انبیاء است و نمازگزار را دوستی فرشتگان و هدایت و ایمان و روشنایی شناسایی حق و برکت در روزی و آسایش تن و ناخوشی شیطان و اسلحه علیه کافر و مستجاب شدن دعا و پذیرش اعمال نصیب میشود و توشه مومن در دنیا و آخرت و شفیع میان او و فرشته مرگ و آرام دلش در گور و بستر زیر پهلویش و پاسخ منکر و نکیر نماز است و در روز رستاخیز نماز بنده تاجی است بر سر او و نوری است بر روی او و جامه ای است بر تن او و پرده ای است میان او و آتش و حجتی است میان او و پروردگار جل جلاله و باعث رهایی تن او است از دوزخ و سبب گذشتن او است از پل صراط و کلید بهشت است و کابین حوریان بهشتی است و بهای بهشت است بنده به وسیله نماز به بالاترین درجه میرسد زیرا نماز یادکردن خدا است به پاکی و یگانگی و سپاس و بزرگداشت و آقائی و پاکیزگی و گفتگو با خدا و دعا نمودن است.   خصال شیخ صدوق جلد 2 صفحه 621 

 

حضرت محمد (ص) : اولین وظیفه دینی که در قیامت به حسابش رسیدگی میشود نماز است.  اثنی عشریه صفحه 9

 

حضرت محمد (ص) : یقینا ستون دین نماز است و آن اولین تکلیفی است از عمل پسر آدم که ( در قیامت ) به آن نگاه کرده میشود پس اگر صحیح باشد در اعمال دیگرش نظر می نمایند و اگر درست نبود به بقیه اعمال او نگاه نمی کنند.  وافی جلد 2 باب فرض الصلوة صفحه 9

 

حضرت محمد (ص) : هرکه عمدا نماز را ترک کند از پیمان و تعهد خدا و رسول خدا بیزاری جسته است.   اصول کافی جلد 3 باب الکبائر حدیث 21

 

حضرت محمد (ص) : کسی که نمازش را کوچک و سبک شمارد به شفاعت من نائل نشود ، و کنار حوض ( کوثر ) بر من وارد نشود نه به خدا سوگند.  وسائل الشیعه کتاب الصلوة باب تحریم الاستخفاف بالصلوة حدیث 10

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها