مشروبات الکلی و اثرات جبران نا پذیر آن بر بدن(مهم-مهم)
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان

عوارض استفاده از مواد مخدر در قسمت های مختلف بدن


مصرف الکل و مواد مخدر علاوه بر تخریب روانی، اثرهای مخرب زیادی بر سلامتی انسان می گذارد و موجب تحلیل رفتن ماهیچه ها ، التهاب، افزایش رسوب چربی و فشار خون می شود.
الکل و مواد مخدر اثرات بدی بر اندام های مختلف بدن و سلامت فرد می گذارد که در گفت و گویی با خانم کوثرخانبابایی از کارشناسان موسسه تغذیه ، سلامت و توسعه آثار مخرب این مواد بر هر یک از اعضای بدن را تشریح کرد. توصیه این کارشناس تغذیه برای انجام اقداماتی جهت بهبود عوارض ناشی از استفاده از مواد مخدر در قسمت های مختلف بدن و بازگرداندن سلامت به فرد مصرف کننده به این شرح است:
پوست و مو: مواد مخدر باعث تخلیه بدن از مواد مغذی می شوند که برای سلامت و زیبایی پوست و مو مورد نیازند. توصیه های عمومی برای مقابله با آن: مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی ، به خصوص غذاهای غنی از ویتامین های C، A پروتئین و روی.
قلب و عروق: به علت دریافت ضعیف پروتئین در افرادی که الکل و مواد مخدر مصرف می کنند ، ماهیچه ها تحلیل می روند و به موازات التهاب، افزایش رسوب چربی و فشارخون نیز اتفاق می افتد.
کارشناسان تغذیه در این خصوص ، رژیم کم چرب با پروتئین کافی و ورزش منظم را توصیه می کنند.
کبد: ذخیره اندک ویتامین ها و مینرال ها در افرادی که الکل و مواد مخدر مصرف می کنند موجب ممانعت کبد متورم از تولید صفرا و فیلتراسیون و همچنین کاهش اشتها در این افراد می شود.
توصیه: رژیم غذایی پرکالری و غذاهای با دانسیته بالای مواد مغذی، و مصرف مواد غذایی پرپروتئین با چربی متوسط به همراه مصرف مکمل های ویتامین و مینرال.
لوزالمعده (پانکراس): تحریک پانکراس در جریان اعتیاد که به تورم این عضو منجر می شود، ممکن است باعث مسدود شدن مسیر ورود آنزیم ها به روده شود که این مساله موجب اختلال در هضم مواد غذایی و بیماری دیابت می شود.
توصیه: مصرف مکرر وعده های غذایی کوچک مغذی.
کلیه ها: التهاب، عفونتهای مکرر و افزایش دفع آب باعث افزایش اتلاف مواد مغذی می شود.
توصیه: غذاهای غنی از مواد مغذی، غذاهای غنی از پتاسیم و مصرف محدود کافئین.
سیستم عصبی مرکزی و هیپوتالاموس: الکل و مواد مخدر باعث تحریک کردن، آرام کردن و به خشم آوردن سیستم عصبی شده و بر حافظه و تفکر فرد نیزتاثیر می گذارند. الکل همچنین سلولهای غیر قابل ترمیم مغزی را از بین می برد و در اثر مصرف این مواد، مرکز کنترل اشتها پیام های مغشوشی را به منظور ایجاد احساس سیری ، گرسنگی و تشنگی ارسال می کند.
توصیه: استراحت، مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی شامل غذاهای غنی از تریپتوفان و تیروزین، فعالیت بدنی، مصرف مکمل های مولتی ویتامین مینرال و Bکمپلکس.
غشاء مخاطی: مواد مخدر غشاء های مخاطی نظیر غشاء مری، معده و رکتوم را تحریک می کنند.
توصیه: تغذیه متعادل می تواند به بازسازی این بافت ها کمک کند. مغذی غنی از ویتامین (سبزیجات نارنجی رنگ)، ویتامین Cو دریافت محدود کافئین.
معده: مواد مخدر و الکل معده را تحریک کرده، خطرایجاد زخم ها را بالا برده و باعث آزردگی معده می شوند.
توصیه: افزایش تعداد دفعات مصرف غذا و محدود کردن مصرف کافئین روده: کاهش یا افزایش سرعت زمان عبور مواد افزایش خطر سوء جذب مواد یا خطرایجاد انواع خاصی از سرطان ها.
توصیه: دریافت بیشتر فیبر، آب، ورزش و محدود کردن کافئین.
رکتوم: دفع ضعیف یا اسهال، ممکن است به هموروئید(بواسیر) منجر شود.
توصیه: مصرف غذاهای پرفیبر، روتین(یک مینرال)، مصرف آب و داشتن فعالیت بدنی.
شاخص های خونی: سطح بسیاری از مواد مغذی به واسطه ی مواد مخدر و الکل تحت تاثیر قرار می گیرد.
توصیه: برای این که تست خون نتیجه دقیقی به دست دهد توصیه می شود که تا هفته بعد از ترک انجام شود.
در مورد کلسترول، اگر اندازه گیری به دقت انجام نشود ممکن است نتیجه نرمال به نظر برسد در حالی که واقعا این طور نیست.
نقش رژیم و تغذیه در بهبود افرادی که به الکل و مواد مخدر و داروها اعتیاد دارند: این کارشناس تغذیه می گوید همه افرادی که به دفعات الکل و دارو مصرف می کنند، دچار سوء تغذیه می شوند.
درک اهمیت نقش تغذیه به بهبود این افراد کمک شایانی
می کند. دانستن این که فقط چربی ها به ازای هر گرم، کالری بیشتری نسبت به الکل تولید می کنند، تعجب آور است.
با نوشیدن الکل ، فرد معتاد احساس سیری کرده و مقدار غذای دریافتی اش به شدت کاهش می یابد بنابراین، این رژیم صرفا کالری مورد نیاز این افراد را تامین می کند و از نظر مواد مغذی مورد نیاز، به شدت فقیر است و باعث ایجاد سوء تغذیه می شوند.
معتادان به داروها نیز اثرات مشابهی را تجربه می کنند. الکل و داروها از جذب و شکسته شدن مناسب مواد مغذی و دفع بهینه ی سموم بدن جلوگیری کرده و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای سلامتی فرد معتاد می شوند.
بازگرداندن سلامتی جسمی و روحی فرد معتاد: این کارشناس تغذیه می گوید ماهیت بهبود، تغییر رفتارها وعادات منفی به رفتارها و عادات مثبت است. تغذیه مناسب، استراحت و ورزش مناسب، همگی، نقش مهمی را در ایجاد موفقیت آمیز این تغییرات بازی می کنند. آموختن چگونگی انتخاب غذاهای سالم در رسیدن فرد به یک شیوه زندگی سالم بسیار اهمیت دارد.
به دلیل مسامحه معتادان در رژیم غذایی شان، این افراد اختلالات گوارشی مثل اسهال، یبوست و ناتوانی در هضم مناسب غذا را تجربه می کنند که در کنار همه این موارد بی اشتهایی هم وجود دارد. در نتیجه این افراد برای بازسازی بافتها و اندام های صدمه دیده و بازیافتن عملکرد مناسب سیستمهای مختلف بدن مثل سیستم عصبی و گوارشی ، به غذاهایی نیاز دارند که از نظر مواد مغذی غنی باشند. تغذیه بر روی میل این افراد به داروها و الکل هم تاثیر می گذارد: معتادانی که تازه اعتیاد خود را ترک کرده اند، با میل شدید به داروها و الکل درگیرند. تحقیقات نشان داده است رژیمی که شامل انواع مناسبی از غذاهای پرپروتئین و پر کربوهیدرات باشد می تواند تغییر بسیار بزرگی در هوس شدید این افراد به این مواد ایجاد کند.
این کارشناس تغذیه می گوید غذاها بر رفتار تاثیر می گذارند. به موازات اسیدهای آمینه، کمبود مواد مغذی دیگری مثل اسید فولیک و دیگر ویتامین های گروه Bهم تاثیرات شدید و مهمی دارند. شکر و کافئین می توانند در ایجاد تغییرات رفتاری فرد دخیل باشند، بنابراین درمفاهیم: مواد مخدر چیست؟

 

 

بياييد دنيا را بسازيم نه با دنيا بسازیم بیاییم از شعار بگذریم و به شعور برسیمعوارض مشروبات الکلی درعصرحاضریکی ازمشکلات نوجوانان وخصوصاً جوانان میخوار‌گی است متأسفانه اکثرافراد جامعه وگروههای مختلف به درد خانمانسوز شراب نوشی مبتلا شده‌اند و شیوع این...

 

بياييد دنيا را بسازيم نه با دنيا بسازیم بیاییم از شعار بگذریم و به شعور برسیمعوارض مشروبات الکلی
درعصرحاضریکی ازمشکلات نوجوانان وخصوصاً جوانان میخوار‌گی است متأسفانه اکثرافراد جامعه وگروههای مختلف به درد خانمانسوز شراب نوشی مبتلا شده‌اند و شیوع این معضل، حاصل تلاش غیرانسانی کسانی است که دراین راستا به فعالیت مشغولند ودامی است که از جانب استعمارگران وسرمایه‌داران بزرگ طراحی شده که علاوه برسودجویی قصد دارند نیروهای جوان کشوررا به اضمحلال و نابودی بکشند و سیه روزی را بر رخسار آنان بنشانند.

تــمـام الـكل هـا داراي ايـن خواص مي بـاشنـد
الكل در دماي اتاق يك مايع شفاف ميباشد.
چـگالي الكل از آب بيشتر بوده و سريـعتـر از آب تبخير ميگردد. اين ويژگي الكل را تقـطير پذير ميكند.
الكل بسهولت در آب حل ميشود.
الكل قابل اشتعال ميباشد.


روشهاي توليد الكل متفاوت ميباشد:
از تخمير حبوبات و ميوه ها (مانند آبجو)
از تقطيرحبوبات و ميوه ها (مانند ودكا، ويسكي، جين)
از تـغـيير شـيميايي در سوختـهاي فسـيلي هـمچـون گاز، زغال سنگ و نفت ( الكل صنعتي)
از تركيـب شيـميـايي مـنوكســيد كربن و هيدروژن (مانند متانول و الكل چوب)
الـكـل موجود در مشروبات الكلي از نوع اتيل الكل(اتانول) مي بـاشد. مـيـزان اتـانـول در برخي مشروبات الكلي اين چنين است:
آبجو: 4 الي 6 درصد
شراب: 7 الي 15 درصد
شامپاين: % 8 الي 14 درصد
مشروبات الكلي تقطير شده همچون جين، ودكا، ويسكي:40 الي 95 درصد


نحوه جذب الكل در بدن


پـس مـصرف الـكـل در حـدود 20 درصـد آن از طـريق معـده جذب شده و 80 درصد مابقي در روده كوچك جـذب بـــدن ميگردد.
سرعت جذب الكل و ميزان قدرت مست كنندگي آن به عوامل زير بستگي دارد:


-
پر و خالي بودن معده:چون بيشتر الكل مصرفي از طـريــق روده كوچك جذب بدن ميگردد، بنابراين اگر مـعـده شـما از غذا پر باشد، دريچه معده براي هضم غذا بـستـه شـده و عبـور الـكل بـه روده كــوچك كند مي گردد و مـدت بيشتري الكل در معده باقي ميماند.
-
وزن بدن:هـر چه فرد وزنش بيشتر باشد، ديرتر تحت تاثير الكل قرار ميگيرد زيرا الكل پس از ورود به جريان خون در آب كل بدن حل شده و در واقع توزيع ميگردد. بـنـابـراين افراد سنگين وزن تر به خاطر آب بيشتر در بدنشان، ديرتر تـحت تاثير الكل واقع ميشوند.
-
چربي بدن: به علت آنكه الكل قادر به حل شدن در چربي نميباشد، هـر چـه مـيزان چربي بدن بيشتر باشد، فرد بيشتر تحت تاثير قرار مي گيرد. عـكس مـوضـوع نـيز صـدق ميكند افراد عضلاني ديرتر تحت تاثير قرار ميگيرند.
-
جنـســيت: زنـان زودتـر از مـردان تـحـت تـاثـيـر قــرار مي گيـرند حـتـي اگـر وزنشـان بـرابر باشد. علت آن اين اسـت كـه ميـزان چـربـي بــدن زنان بيشتر از بدن مردان ميباشد. همچنين بافت عضلاني در زنان كمـتر از مردان اسـت. زنـان هـمچنين فاقد آنزيم تجزيه كننده الكل بوده(دي هيدروژناز) كه به عنـوان سـد محـافظ در معده عمل(دي هيدروژناز) كه به عنـوان سـد محـافظ در معده عمل(دي هيدروژناز) كه به عنـوان سـد محـافظ در معده عمل كرده و نقش تجزيه الكل را بعده دارد. همچنين زناني كه از قرصهاي ضد بارداري استفاده مي كنند، بيـشتر تحت تاثير الكل هستند بـه عـلت آنـكـه قرصـهاي ضـد بارداري متابوليسم الكل را كاهش ميدهند.
-
غلضت الكل:هر چه غلظت الكل بيشتر باشد، جـذب آن بيـشتـر و سـريـعتر است.
-
سرعت نوشيدن، محـيط مـصرف (خانه، ميـهمانـي، محل كار)، خـستگي ( چون كبد آنزيم كمتري توليد ميكند)، نوع مشروب (مشروبات گازدار جذب الكل را افزايش ميدهند) نيز در سرعت جذب الكل و تاثير آن، موثر ميباشند.
-
اگر الكل همراه با ديگر قرصهاي روانگران (اكستازي) مـصرف گـردند قدرت سركوبگري الكل افزايش يافته و ميتواند بسيار خطرناك باشد.
-
افراد الكلي: افرادي كه بطور مستمر الكل مصرف مي كنند، نسـبـت به آن مقاومت پيدا كرده و در واقع بدنشان به مصرف الكل سازگاري پيدا مي كند. بـنابـراين بـراي ايـجاد حالت مستي به الكل بيشتري نياز دارند زيرا:


·
كبدشان در پي سازش، آنزيم تجزيه كننده بيشتري ترشح ميكند


·
فعاليت نورونهاي دستگاه عصبي و مغزشان افزايش مي يابد


الكل از 4 طريق دفع ميگردد:


·
كـليـه 5 درصـد الـكل را از طريق ادرار از بـدن خارج
مي كند


·
ششـهـا 5 درصـد الـكـل را از طـريـق بـاز دم خـارج
مي كنند


·
مقدار بسياراندكي از طريق تعريق دفع ميگردد


·
قسمت اعظم الكل توسط آنـزيمـهاي كـبد اكسيد شـده و به اسـيـد استـيـك، دي اكسيد كربن و آب تبديل مي گردد.


بطور متوسط يك انسان معمولي قادر است 15 ميلي ليـتـر الـكل را در طـي يـك ساعت دفع كند.


ميزان غلظت الكل خون


با اندازه گيري ميزان الكل موجود در خون فرد ميتوان تعيين كـرد چه ميزان فرد تحت تاثير الكل مي باشـد. در زيــر حالات ايجاد شده در فرد بر اساس ميزان درصد الكل درون خون بيان گرديده است:


·
مرحله نشاط آور (%0.12-0.03): افزايش اعتماد بنفس و شجاعت فرد، فرد پر حرف تر و اجتماعي تر مي شـود، دقـتـش كـاهش مـي يـابد، چـهره افـروخته، قضاوتش مختل مي گردد، معمولا اولين جمله اي كه به ذهنش ميـرسـد را بـيان ميكند، در حركات ظريف مانند نوشتن دچار مشكل مي شود.


·
مـرحله برانگيختگي (%0.25-0.09): خـواب آلـوده، در درك و بـخـاطـــر آوردن موضوعات گذشته دچار مشكل مي گردد، واكـنش وي در بـرابـر مـحركات كاهش مي يابد، حركات بدن ناهماهنگ مي شـود، بـيـنايـي مخـتـل مـي شــود. حـس چشايي و شنوايي كاهش مي يابد.


·
مرحله سرگشتگي (%0.30-0.18): فرد گيج و مـبهوت است، شـايـد نـدانـد كجاست و مشغول چه كاريست، سرگيجه دارد و تلوتلو مي خـورد، بـيـش از حد احـساساتي، خشن و يـا مـهربان مـي گـردد، خـواب آلـوده اسـت و درد را ديـرتـر احسـاس ميكند، حركات ناهماهنگ است، قادر به گرفتن شيئ كه به سـمتـش پرتاب ميگردد نيست.


·
مرحله بهت (%0.4-0.25): قادر به حركت نيست، به محـركات واكنش نشان نمي دهد، قادر به نشستن و ايستادن نيست، استفراغ مي كند، مـمكن است بيهوش گردد.

 


آیه قرآن در مذمت آشامیدن مشروبات الكلى :


1-خداوند تعالى در سوره النّحل آیه 67 میفرماید :
از میوه جات درختان خرما و انگور به شما روزى دادیم . از خرما و انگور چیز مست كننده یعنى شراب تهیّه مى كنید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها