خواص ویتامین ها+مواد معدنی+غذاها+آجیل ها)VITAMEN
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان

خواص انواع ویتامین ها

وینامین آ برای سلولسازی و ترمیم پوست. دندانها ..چشم و استخوانبندی بدن

ویتامین ب 1برای تبدیل مواد غذایی به انرژی مورد نیاز بدن ..عملکرد قلب ..گردش خون ومغز و اعصاب

ویتامین ب 2 به همراه دیگر وینامین های گروه ب برای رشد و ترمیم پوست و همچنین کمک در تیدیل کربو هیدراتها به انرزی


ویتامین ب 3 ..که کمبود و عدم دریافت آن باعث بیماری پلاگرا (ضایعات پوستی و عصبی و روانی ) میشود

ویتامین ب 6برا ی عملکرد سالم مغز و گلنولهای قرمز خون و شکستن پروتیین و بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن

ویتامین ب 9 (اسید فولیک)برای ساخت گلبولهای قرمز خون و دی ان ای سلول(وراثت)..و به کمک ویتامین ب 12 و ث در در هضم غذا و استفاده از پروتئین

ویتامین ب 12 برای متابولیسم بدن و گلبولهای قرمز خون وسیستم اعصاب مرکزی که شامل مغز و نخاع میگردد

ویتامین ث برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم ها و مفاصل و جذب آهن

ویتامین د برای جذب کلسیم ورشد و داشتن استخوانهاو دندانهای سالم و محکم

 آلوئه ورا یا آلوورا در لغت به معنای  ماده تلخ درخشان می باشد که از کلمه عربی آلوئه  گرفته شده و در ایران به نام صبر زرد مشهور است .

آلوورا از خانواده زنبق می باشد این گیاه با ظاهری شبیه کاکتوس ، گیاهی دائمی ، گوشتی وآبدار است که با برگهای پهن تیغ دار حداکثر تا دو متر ارتفاع دارد. ژله شفاف و سفتی در قسمتهای داخلی برگ   است  که تمام خواص   گیاه در آن نهفته است . بین این ژل و پوست بیرونی برگ سلولهای خاصی حاوی مایع زردرنگ تلخ قرار دارد. وقتی که این مایع خشک میشود، سبب تولید شیرة Aloe میشود.

اگر چه آلوورا هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می کند اما از کشف خواص بی همتای آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی گذرد .

96 %ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشکیل شده است. ۴ % باقی مانده آن حاوی مواد فراوانی است که شامل بیش از 75 ماده مقوی از لحاظ غذایی ، 200 ترکیب فعال شامل 20 ماده معدنی  ، 18 آمینو اسید و 12 ویتامین می باشد .

بعضی از  ویتامین  های موجود درآلوورا ویتامین  A , E ، B1  ،B2  ، B6  ،B12  ،  و

 فولیک اسید و نیاسین (B3)می باشد .

مواد معدنی آن  شامل کلسیم ، سدیم ، آهن  ، پتاسیم ، کروم ، منگنز ، مس و روی و آلوئین است ، که آلوئین ملینی بسیار قوی است.

8 امنیو اسید ضروری وجوددارد که در بدن ما ساخته نمی شود  که در  اجزا این گیاه  کشف شده است .

ترکیباتی که در ژل آلوئه یافت شده اند از پلی ساکاریدها هستند که قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند.این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدمیکروب است.

این گیاه حداقل داراى ۳ اسید چرب با خاصیت ضدالتهابى است که براى معده ، روده کوچک و روده بزرگ مفید است.

هیچ چیز این گیاه به تنهایى شگفت انگیز و خارق العاده نیست.بلکه همراهى و یک جا جمع شدن تمام مواد مورد نیاز بدن از گروههاى مختلف غذایى است که آن را منحصر به فرد کرده است.

 آلوورا اگر به طور مستقیم برروی پوست قرار گیرد تاثیر شگرفی در درمان  زخمها ، بریدگیها ، خارش پوستی ، التهابات پوستی ، اگزما وگزیدگی های سمی وسوختگی های ناشی از تشعشعات اشعه X دارد .

 استفاده از این گیاه سبب سرعت در بهبودی زخمها ، جلوگیری از عفونت وهمچنین جلو گیری از به جا ماندن  آثار زخم وگوشتهای اضافی  می گردد .

 عصاره  این گیاه برای حفاظت پوست وموی سر موثر بوده وباعث حالت دادن موودرخشندگی آن می  شود برای این منظور شیرابه آن را به سر مالیده و ماساژدهید و برای شفافیت پوست نیز آن را به دست و صورت بمالید 

بخور این گیاه تسکین دهنده درد سینوزیت می باشد واستنشاق بخار آبی که برگ آلوورا در آن ریخته شده باشد برای شخص مبتلا به آسم مفید است .

موارد منع استفاده از این گیاه اعجاب انگیز را برای بانوان باردار و تداخل دارویی  را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید...

انواع روغن زیتون

در( خواص  میوه ها  و سبزیجات قسمت 9 ) درمورد خواص زیتون  نوشته شده است دراینجا با

 انواع روغن زیتون آشنا می شوید :

در ساده‌ترین حالت ،  روغن زیتون از له کردن زیتون‌ها به دست می‌آید و پس از مرحله له کردن، مایه خمیری شکلی به دست می‌آید که با تحت فشار قرار دادنش، روغن از آن خارج می‌شود. اگر این روغن اسیدیته پایین و طعم و بوی خوبی داشته باشد، آن را در زمره روغن زیتون «بكر» یا  « فرا بكر» قرار می‌دهند کیفیت روغن زیتون  «فرا بكر» از روغن زیتون «بكر» بالاتر  استروغن زیتون «بكر» روغن به دست آمده از میوه درخت است كه تحت شرایط خاص حرارتی كه منجر به تغییری در ساختار تری‌گلیسیریدهای روغن نشود به دست می‌آید ودر مقایسه با دیگر روغن‌ها  بسادگی قابل هضم و سرشار از ویتامین‌های D ،  E،   می‌باشد.

این روغن عطر و طعم مطلوب داشته و خود به چند گروه طبقه‌بندی می‌شود...
درادامه مطلب مطالعه بفرمایید


کولین و نقش مهم آن در حافظه

کولین، جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد و یک ویتامین واقعی نیست. کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی مفید است. کولین را برای سوزاندن چربی در بدن مصرف کنید. این ماده بسیار مهم می‌باشد. اگر مقدار کولین در بدن شما خیلی کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می‌شود.

 نکات مهم در باره کولین:

 کولین نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین دارد. همچنین مطالعه بر روی حیوانات ثابت کرده است کولین مناطقی از مغز را که مسئول برقراری حافظه هستند را تحت تاثیر قرار داده و توانایی یادگیری در دوران زندگی را تقویت می‌کند.

 
دریافت کولین توسط جنین از مادر نه تنها باعث رشد و تکامل مناسب مغزی او می‌شود بلکه باعث می‌شود که سطح ماده هموسیستئین در خون مادر در حد متعال حفظ شود.
 
از آنجایی که افزایش میزان هموسیستئین در خون مادر با افزایش بروز ضایعات مغزی در جنین همراه است، مادران بارداری که در رژیم غذایی خود فقر کولین دارند 4 برابر بیشتر احتمال دارد که جنین آنها دچار ضایعات لوله عصبی از جمله کانال مغزی – نخاعی شود.

 هموسیستئین اسید آمینه‌ای در خون است که احتمال می‌رود در افزایش احتمال خطر بروز بیماری‌های قلبی – عروقی، اسکیزوفرنی و آلزایمر و برخی سرطان‌ها نقش داشته باشد. کولین همانند اسید فولیک در متابولیسم این ماده موثر بوده و کمبود آن با افزایش میزان این ماده در خون همراه است.

مصرف کافی کولین توسط دختران در دوران رشد و بلوغ ....

ادامه را مطالعه فرمایید..


بتا کاروتن‌ها (لوتئین و گزانتین)


از 600 کاروتنوئید موجود در طبیعت 50 نوع آن در غذاها و 6 نوع آن در پلاسمای خون انسان یافت می‌شود و فقط دو نوع آن در چشم وجود دارد که بنام لوتئین و گزانتین در ماکولای شبکیه چشم تحت عنوان «لکه زرد» وجود دارند. لوتئین‌ و گزانتین در غلظت‌های متفاوت و سرم خون، بافت چربی، بافت سینه و در شیر مادر وجود دارند.
لوتئین و گزانتین از دسته مواد بسیار مهم و ضروری برای سلامت چشم هستند.این دو ماده با کمک به ساخت رنگدانه در ناحیه ماکولا، فیلتر کردن اشعه‌های UV در چشم را در نتیجه حفاظت چشم از آسیب را سبب می‌شوند و با عمل آنتی‌اکسیدانی خود از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های چشم جلوگیری می‌کنند.
یکی از مهمترین مشکلات اجتناب‌ناپذیر، بروز آسیب‌های تحلیل برنده لایه ماکولای چشم بر اثر سالخوردگی است که می‌تواند به کوری غیرقابل برگشت منجر شود و این مواد در غلظت مناسب از این ضایعه نیز جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهند.

چون در حال حاضر درمان خاصی برای این ضایعه وجود ندارد لذا تنها با خوردن غذاهای غنی از این ماده به کاهش  بروز آن کمک می‌شود.

 پوست نیز به طور مکرر در معرض آسیب‌های ناشی از اشعه UV و سایر طیف‌های نور است. این دو ماده به دلیل نقش جذب این اشعه‌ها و خاصیت آنتی‌اکسیدانی اثر مهمی در حفاظت پوست دارند و چون مصرف موضعی آنها به لایه زیرین پوست نمی‌تواند نفوذ کند لذا مناسب‌ترین روش استفاده، مصرف خوراکی این مواد است.بین دریافت ناکافی لوتئین و گزانتین و شیوع سرطان کولون، سرطان دستگاه گوارش و ریه ارتباط وجود دارد .

در ادامه مطلب  منبع  غذایی حاوی این ماده را مطالعه فرمایید...

|


خواص کشک

کشک یک معجزه غذایی است که در بر دارنده ویتامین نیاسین ، چربی ، پروتئین ، کلسیم ، فسفر و نمک است .

کشک یکی از مواد لبنی است که  تنها در ایران یافت می شود و مانند دوغ تهیه شده از ماست کاملا محصولی  ایرانی است .

 کشک یکی از فرآورده های فرعی شیر است که به روش سنتی از جوشاندن ، تغلیظ و یا خشک کردن دوغی که پس از کره گیری باقی می ماند و یااز ماست بدون چربی تهیه می شود.

 به علت میزان مناسب کلسیم و فسفر مهمترین استفاده درمانی از کشک برای پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است .

میزان پروتئین در 100 گرم کشک 15 تا 20 گرم است . با توجه به این که یکی از غنی ترین منابع پروتئین حیوانی است محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم ها ی مختلف است که اغلب سبب مسمومیت حتی مرگ می شود ، توجه به این نکات ضروری است:

1- از کشک های بسته بندی پاستوریزه که دارای برچسب و مجوز بهداشت هستند استفاده کنید

 2- حتما در یخچال نگهداری شود

 3- تا حد امکان از مصرف کشک مایع باز خودداری کنید ولی در صورت نیاز 10 تا 20 دقیقه آن را بجوشانید تا میکروارگانیسم های آن کاهش یابد .

 به مقدار نمک موجود در کشک توجه کنید افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند از کشک بی نمک استفاده نمایند.


خواص درمانی آجیل برای بیماری های مختلف

کلسترول بالای خون : مصرف بادام باعث کاهش کلسترول خون می گردد مصرف روزانه بادام به مدت 3 هفته می تواند کلسترول بد را به میزان 10% کاهش دهد .

پوکی استخوان : فندق  ، بادام ، پسته و دانه کنجد  منبع خوب کلسیم هستند . افزایش دریافت کلسیم در دوران نوجوانی و جوانی ابتلا به پوکی استخوان را در سال های بعد زندگی کاهش می دهد .

 بیماری های قلبی : مصرف روزانه بادام زمینی ، گردو ، فندق میزان ابتلا به بیماری های قلبی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

 ضعف سیستم ایمنی : آجیل و به طور عمده بادام زمینی منبع خوبی از روی هستند . کمبود روی در بدن سیستم ایمنی را ضعیف می سازد و به همین دلیل مصرف آجیل در بیماریهای عفونی ضروری است 

ناباروری مردان : یکی از علل عمده ناباروری در مردان عدم مصرف  مواد غذایی  حاوی عنصر سلنیوم است . کمبود سلنیوم منجر به کاهش باروری می گردد و آجیل منبع خوبی از این عنصر معدنی است 


 

:,


خواص انواع آجیل از نظر ویتامین و املاح معدنی

پروتئین : میزان پروتئین موجود در انواع آجیل بسیار متنوع است و آنها از  منابع خوب پروتئین به حساب می آیند  پسته ، بادام و بادام زمینی دارای  مقادیر بسیار بالای پروتئین همانند گوشت قرمز ،ماهی و پنیر هستند ولی نکته قابل توجه این است نسبت به حجم کم منبع خوبی برای تامین کلی پروتئین به حساب نمی آیند .

املاح و ویتامین : انواع  آجیل منبع غنی از ویتامین های گروه B  بخصوص اسید فولیک هستند . آنها از نظر ویتامین E  نیز بسیار غنی هستند در بین انواع مغز ها بادام ، فندق و تخمه آفتابگردان از نظر این ویتامین غنی تر هستند

آجیل از نظر  املاح نیز غنی است عناصری مانند پتاسیم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها