اثرات سیگار بر بدن
تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
شنبه 16 دی 1391برچسب:علمی, :: 2:28 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی

 

 
امروزه، مصرف دخانیات (محصولات تنباکو)، یکی از بزرگترین تهدید کننده های لامت بشر در دنیا به حساب می آید. به طور کلی مصرف دخانیات، در کشورهای کم درآمد رشد فزاینده و در کشورهای پیشرفته روند رو به کاهش داشته است.بنا به گزارش زمان جهانی بهداشت، سالانه به طور متوسط منجر به مرگ 4\5 میلیون انسان درجهان می شود. آمارها نشان می دهد،مصرف دخانیات در قرن بیستم موجب مرگ تقریبا صد میلیون انسان شده است که با روند فعلی، احتمال می رود این عدد در قرن بیست و یکم به یک بیلیون برسد. در مجموع دخانیات موجب مرگ بیش از نیمی از مصرف کنندگان آن می شود.
وابستگی به محصولات تنباکواز جمله سیگارهمانند وابستگی به سایر مواد اعتیادآور، تدریجی، مزمن و خطرناک است، عوارض جدی بسیاری دارد، قطع آن با علایم ترک همراه است و دروازه ی اعتیاد محسوب می شود. با این حال در بیشترجوامع ممنوعیتی برای مصرف آن وجود ندارد و برخی کشورها تنها به منع تبلیغات و ایجاد محدودیت سنی جهت خرید و یا منع مصرف آن در مکان های خاص بسنده کرده اند، در حال ضررایج ترین شیوه ی مصرف دخانیات در کشور ما سیگار و قلیان است.
تنباکو چیست؟
تنباکو گیاهی با برگ های پهن و سبز رنگ است که در آب و هوای گرم می روید. تنباکو به شکل خشک، مرطوب و طبیعی موجود است و از طریق سیگار، سیگار برگ، پیپ و قلیان به صورت تدخین(دود کردن)، جویدن (تنباکوی بدون دود) و به صورت پودر شده از طریق استشمام از راه بینی (انفیه) مصرف می شود. همه ی روش های استعمال تنباکو، مقدار زیادی نیکوتین وارد جریان خون مصرف کننده می کند. همانگونه که اشاره شد یکی از رایج ترین روش های مصرف تنباکو در کشور ما استفاده از سیگار و قلیان است.
نیکوتین چیست؟
نیکوتین یکی از چهارهزارماده ی شیمیایی شناخته شده در فرآورده های تنباکوست.این ماده یکی ازعمده ترین ترکیبات تنباکو و یکی ازاعتیاد آورترین مواد شناخته شده است. درواقع،علت اعتیاد به تنباکو، نیکوتین موجود درآن است. به همین دلیل افرادی که به صورت مستمر سیگارو قلیان مصرف می کنند، به آن اعتیاد پیدا می کنند و قادربه ترک آن نیستند.
تأثیر نیکوتین بر مغز
نیکوتین به دو صورت محرک و مسکن عمل می کند، بلافاصله پس از مصرف یکوتین، بخش های خاصی از غده ی آدرنال تحریک و در نتیجه مقداری آدرنالین آزاد می شود. هجوم آدرنالین بدن را تحریک می کند و با آزاد کردن گلوکز، فشار خون و ضربان قلب بالا می رود و تنفس تندتر ی شود.از طرفی نیکوتین تولید انسولین از لوزالمعده را متوقف می کند وبه همین دلیل سیگاری ها معمولا میزان قند خونشان کمی بالا است.  نیکوتین به طورغیرمستقیم، به آزاد شدن دوپامین در منطقه ای از مغز می انجامد که لذت و انگیزش را کنترل می کند و بنابراین در فرد سیگاری احساس لذت ایجاد می شود. این بازتاب شبیه عملکردی است که در برخی داروها شبیه کوکائین و هروئین دیده می شود.
همانطور که اشاره شد، نیکوتین تأثیر مسکن نیز دارد و این تأثیر به میزان برانگیختگی سیستم عصبی فرد و میزان نیکوتین مصرف شده بستگی دارد.
حقایقی درباره ی مصرف سیگار
مصرف سیگار موجب مشکلات قلبی، سکته، آب مروارید، بیماری های مزمن ریوی، آمفیزم و سرطان های ریه، خون، دهان، گلو، معده، لوزالمعده، گردن، کلیه، نای و مثانه می شود.
نیکوتین، قطران ( تار) ومونوکسید کربن خطرناک ترین مواد شناخته شده در سیگارند.
به طور متوسط 90% سرطان های ریه به دلیل مصرف سیگاراست.
مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان در میان افراد سیگاری تریبا دو برابر افراد غیر سیگاری است. این عدد درسیگاری های پرمصرف ممکن است به چهار برابر نیز برسد.
مصرف سیگار توسط  جوانان احتمال سوءمصرف مواد دیگر را بالاتر می برد.
سیگار کشیدن در سنین پایین احتمال ابتلا به سرطان ریه را در فرد بیشتر می کند.
هر چقدر سن شروع مصرف سیگارپایین تر باشد، احتمال اعتیاد به نیکوتین در فرد بیشتر است.
مصرف سیگار سلامت عمومی فرد را به خطرمی اندازد.
سیگار احتمال خطرات قلبی شامل سکته ی خفیف، حمله ی قلبی، بیماری های قلبی و عروقی و اتساع عروق را افزایش می دهد.
افراد سیگاری تقریبا دو تا چهار برابر افراد غیر سیگاری، درمعرض بیماری های قلبی و عروقی هستند.
هر نخ سیگار حدود 5\5 دقیقه ازعمرانسان را می کاهد.
افراد سیگاری حدود 13-14 سال زودتر از افراد غیر سیگاری فوت می کنند.
 مصرف سیگار سیر بهبودی بیماری های فرد را حتی تا دو سال به تعویق می اندازد.
مصرف سیگار موجب تنفس بد،تغییر رنگ دندان ها، بوی بد دهان، کاهش ویتامین ث، چروک پوست، کاهش توانایی در حرکات ورزشی، آسم، سرفه، گلودرد، زخم معده، فشار خون و ضربان قلب بالا می شود.
مصرف سیگار در زنان باردار، به زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن پایین منجر می شود.
تار یا قطران در سیگار عامل سرطان زا، سموم ملتهب کننده ی مژک ها، عامل بیماری های ریوی، منوکسیدکربن و فاکتورهای انعقادی عامل بیماری های قلبی-عروقی و بیماری های مادر زادی جنین و بالاخره نیکوتین عامل اعتیاد آور به شمار می آید.
استفاده از تنباکو به هرطریقی موجب اعتیاد فرد می شود.
نیکوتین ماده ای سمی است که استفاده از یک قطره ی خالص آن موجب مرگ حتمی فرد می شود.
نیکوتین ماده ایست که به منظوردفع آفات مورد استفاده قرار می گیرد.
استفاده از تنباکوی بدون دود موجب سرطان های دهان، گلو، مری و فرسایش لثه و بالا رفتن احتمال خطر قلبی می شود.
منبع: نشریه ی مشترک وزارت علوم و مرکز مشاوره دانشگاه تهران. 


 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها