تصاویر و مطالب زیست شناسی(استان فارس -شهرستان جهرم)
درباره وبلاگ


به نام خدا . این وبلاگ جهت استفاده همه دوستداران زیست شناسی از راهنمایی تا دانشگاه ایجاد شده (نزدیک به 500عکس از بهترین تصاویر زیست شناسی وبقیه مطالب نوشتاری) امید وارم مورد توجه واقع گردد . هر صفحه این وبلاگ 30مطلب وبقیه با انتخاب شماره صفحه در پایین هر صفحه قابل دیدن خواهد بود؛.مهدی قدرت جهرمی.... ......اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .........التماس دعای خیر
آخرین مطالب
نويسندگان
سه شنبه 5 دی 1391برچسب:علمی, :: 3:13 بعد از ظهر :: نويسنده : مهدی قدرت جهرمی

 

 
سالانه 15 تا 17 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری­های قلبی عروقی جان خود را از دست می­دهند. بیش از یك سوم مرگ و میر مردم كشور ما ،به دلیل حوادث قلب و عروق رخ می­دهد؛ از این­رو نخستین علت مرگ در كشور بیماری­های قلبی عروقی است. بی­توجهی به الگوی تغذیه­ی صحیح، كاهش سن استعمال دخانیات و مصرف بالای آن در كشور و نیز گسترش شهر نشینی كه كم تحركی و افزایش چاقی از مهم­ترین عوارض آن است، از اصلی­ترین عوامل بروز بیماری­های قلبی عروقی در كشور به حساب می­آید.
سلامت كامل قلب بر رعایت سه اصل تغذیه صحیح، تحرك و مصرف نكردن دخانیات استوار است. استعمال دخانیات، مصرف الكل، كنترل نكردن دقیق قند و فشار خون، مصرف غذاهای آماده و سرخ كرده حاوی كلسترول، چربى، نمك و سدیم زیاد، مصرف كم میوه، سبزی و ماهى، توجه نكردن به اضافه وزن و چاقی و اختلالات لیپیدى، ورزش نكردن، تحمل استرس و فشارهای عصبی زیاد، قلب و عروق را گرفتار تصلب شرایین، بیماری­های كرونر قلب، افزایش تپش قلب و سكته­های ناگهانی می­كند.
چنانچه فرهنگ استفاده از آبزیان در كشور رونق پیدا كند؛ بسیاری از هزینه­های بهداشتی و درمانی بیماری­های قلبی عروقی كاهش می­یابد.
عوامل زمینه ساز بیماری­های قلبى
حدود یك پنجم افراد بالغ جامعه مبتلا به فشار خون بالا هستند؛ در حالی­كه نیمی از آنان از پرفشاری خون خود آگاهی ندارند، یا در صورت اطلاع به آن اهمیت نمی­دهند، با آن­كه می­دانند فشار خون بالا از عوامل زمینه­ساز بیماری­های قلبی است.
افراد بالای 25 سال به درجاتی از كم تحركی فیزیكی گرفتار هستند، غافل از این­كه كم تحركی نیز یكی از مهم­ترین عوامل زمینه ساز بیماری­های قلبى است. توصیه­ی روزانه نیم ساعت تند راه رفتن را جدّی بگیرید؛ زیرا این كار احتمال ابتلا به بیماری عروق كرونر را 20 درصد و احتمال ابتلا به سكته قلبی را 10 درصد كاهش می­دهد.
گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهرها موجب استرس­های روحی روانى، مشكلات شغلی و فشارهای روحی می­گردد. توجه كمتر به زندگی ساده و بی­دردسر، تحمل كارهای سنگین و متوالی برای تأمین آینده زندگى، بی توجهی به حفظ سلامت فردی و مهم­تر از همه آلودگی هوا ارمغان شهری زیستن و سرعت­بخش بیماری­های قلبی عروقی است.
مصرف غذاهای سبك غربی (food fast)؛ از جمله پیتزا، همبرگر، سوسیس و كالباس و مصرف كمتر میوه و سبزی از دیگر نتایج گسترش شهرنشینی و از جمله عوامل ایجاد اختلال در فعالیت منظم قلب است. غذاهای آماده در حجم كم، كالری زیادی را به بدن وارد می­سازد و موجب افزایش چربى خون، ابتلا به دیابت و فشار خون و ایجاد زمینه­ی ابتلا به بیماری­های قلبی می­گردد.
مردم باید با باور به تأثیر منفی مصرف دخانیات در پیش­گیری از بیماری­های قلبی اقدام نمایند. به گزارش ایسنا، مصرف سرانه سیگار حدود 5 نخ به ازای هر نفر در روز است. تحمیل هزینه سنگین مصرف دخانیات و درمان امراض حاصل از آن به ویژه اختلالات قلبی عروقی جامعه را با مشكلات فراوان مواجه می­سازد.
برخی فاكتورها از قبیل جنس و سن نیز در افزایش ابتلا به بیماری­های قلبی مؤثر است. بیماری­های قلبی عروقی در مردان بیشتر است
بیماری­های مادرزادی قلب و اختلالات ژنتیكی كه منجر به امراض قلبی عروقی می­شود، از عوامل مؤثر و غیر قابل كنترل در ایجاد حوادث قلب و عروق است.
تبلیغ تنقلات پر ضرر و غذاهای آماده و دسترسی آسان مردم به مواد مضر برای قلب از رسانه­های جمعی غیر قابل بخشش است.
تأمین كالری مورد نیاز بدن با مصرف چربى، احتمال تنگ شدن عروق را افزایش می­دهد.
افراد غیر فعال تا 25 درصد و افراد فعال تا 30 درصد مجاز به دریافت كالری بدن از چربى­ها هستند.
تنگ شدن تدریجی عروق، یا رسوب چربى در جداره رگ­ها از زمان تولد آغاز می­شود، امّا نحوه­ی تنظیم برنامه تغذیه، مؤثرترین عامل كاهش، یا افزایش شدت تنگی عروق است.
تنظیم مقدار غذا و چربى دریافتی بدن در حفظ سلامت قلب و عروق بسیار مؤثر است. اگر میزان غذای دریافتی بیش از حد نیاز بدن باشد، مواد اضافی تبدیل به چربى ­شده و بخش عمده­ای از این چربى در جداره­ی عروق رسوب می­كند.
كالری دریافتی بدن نیز نباید در افراد غیر فعال بیش از یك چهارم و در افراد فعال بیش از یك سوم باشد.
روغن­های مصرفى، باید مایع باشد، البته در بین چربى­های مایع باید از چربى امگا 3 و 6 نیز استفاده شود تا تنوع غذایی در مصرف روغن­های مایع حفظ گردد.
روغن ماهى، گردو، كلزا یا كانولایا از چربى­های نوع امگا 3 و روغن زیتون، روغن ذرت، روغن آفتاب­گردان حاوی اسیدهای چرب امگا 6 است. اگر این دو نوع چربى به مقدار لازم در تغذیه روزانه استفاده شود، میزان كالری مورد نیاز بدن تنظیم شده و قلب و عروق از خطر افزایش چربى خون در امان می­ماند.
بین میزان نمك دریافتی بدن و فشار خون ـ به عنوان یكی از مهم­ترین عوامل زمینه ساز بیماری­های قلب و عروق ـ رابطه­ی مستقیم وجود دارد. هرچه مصرف نمك در غذا كمتر باشد، فشار خون و احتمال ابتلا به آن كاهش می­یابد و احتمال بروز تنگی عروق و بیماری­های قلبی عروقی كاهش می­یابد.
بین میزان مصرف میوه­ها و سبزیجات با احتمال بروز بیماری­های قلبی عروقی رابطه معكوس وجود دارد. به دلیل آن­كه در میوه و سبزی تركیبات مفید و پیش­گیرنده­ی امراض قلبی وجود دارد. هرچه دریافت میوه­ و سبزی بیشتر باشد، بیماری­های قلبی كمتر است و هرچه مصرف این مواد پر ویتامین كمتر باشد، احتمال بروز حوادث قلب و عروق بیشتر است.
امگا 3 و سایر تركیبات موجود در ماهی با افزایش كلسترول خوب (HDL) و كاهش كلسترول بد (LDL) وضعیت چربى خون را تنظیم می­كند. مصرف گوشت سفید به میزان وزن مشابه آن از گوشت قرمز ترجیح دارد؛ اگرچه باید توجه كرد كه در مصرف گوشت سفید نیز نباید زیاده روی كرد؛ زیرا مشكلات ناشی از مصرف زیاد گوشت شامل انواع آن می­باشد.
اگرچه پزشكان مروج مصرف لبنیات هستند، اما باید توجه داشت كه دریافت بیش از حد لبنیات، به ویژه در یك گروه سنی خاص نیز برای سلامت قلب مضراست. برای مثال نوشیدن روزی 4 لیوان شیر اغراق آمیز است؛ زیرا حتی یك فرد درشت اندام، یا یك زن شیرده تنها به 3 لیوان شیر در روز نیاز دارد.





 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها